Het NPi krijgt regelmatig de vraag van specialistische ziekenhuizen, klinieken, verwijzers of patiënten of er lijsten beschikbaar zijn met deelnemers die bepaalde NPi-cursussen hebben gevolgd. Tot op heden konden we deze lijsten niet beschikbaar stellen in verband met privacy van de cursisten.

Met vindfysiotherapeut.nl/vindoefentherapeut.nl brengen we daar verandering in. Uiteraard alleen als hiervoor toestemming is gegeven door de desbetreffende deelnemers. Oud-cursisten kunnen zelf in hun MijnNPi omgeving aangeven of ze in het zoeksysteem gevonden willen worden.

Op dit moment is de zoekfunctie beschikbaar voor de cursus:

  • ‘Valpreventie en valtraining; programma Vallen Verleden Tijd’

In de komende periode wordt het aantal cursussen dat doorzoekbaar is uitgebreid en worden oud-deelnemers aan deze cursussen geïnformeerd.


Dit zoeksysteem is geen nieuw (kwaliteits)register.
Het is een moderne versie van lijsten die in omloop zijn met gegevens van deelnemers die bepaalde cursussen volgden bij het NPi.

Je  kunt je werkgegevens toevoegen aan bovengenoemd zoeksysteem voor fysiotherapeuten en oefentherapeuten die bij het NPi bepaalde cursussen hebben gevolgd door de volgende stappen uit te voeren:

  1. Ga in MijnNPi naar Mijn Cursussen en zoek de cursus waar het om gaat
  2. Klik op de rode knop 'Zet aan'
  3. Zet je werkgegevens in het formulier dat verschijnt en sla de gegevens op.

Als je niet meer wilt worden opgenomen in het systeem kun je dat regelen via de knop 'Zet uit' bij de desbetreffende cursus.

Als hierover nog vragen hebt kun je contact met ons opnemen.

npilearning

Het NPi biedt een groot aantal toetsen en elearning modules aan.

De toetsen en e-learning modules die onderdeel zijn van een reeds betaalde NPi-cursus, kunnen gemaakt worden na toezending van een wachtwoord door het NPi.
Een op zichzelf staande e-learning/toets kan aangeschaft worden. Na betaling kan de e-learning/toets direct gemaakt worden.

Via npilearning.nl kun je volgende NPi-learning modules bestellen:

Het totale overzicht tref je aan op NPilearning.nl

 

Online-cursus ‘De fysiotherapeutische behandeling van patiënten met een Post Intensive Care Syndroom (PICS) na ontslag uit het ziekenhuis’

De afgelopen periode is hard gewerkt aan deze online-scholing die bestaat uit 7 webcasts (bij elkaar 4 uur) met 18 bijbehorende toetsvragen, casuïstiek met o.a. filmfragmenten van een interview met een patiënt met het Post Intensive Care Syndroom, animatiefilmpjes, korte opdrachten en achtergrondliteratuur.

Deze cursus is ontwikkeld door het Amsterdam UMC (afdeling Revalidatie en afdeling Diëtetiek & Voedingswetenschappen) en de Hogeschool van Amsterdam (opleidingen Fysiotherapie, Ergotherapie en Voeding en Diëtetiek), de professionals van het REACH-netwerk en het Nederlands Paramedisch Instituut (NPi).

samenwerking

 

Het betreft een online variant (met dezelfde inhoud en doelstellingen) van de reguliere en reeds voor de Corona uitbraak bestaande cursus ‘De fysiotherapeutische behandeling van patiënten met een Post Intensive Care Syndroom (PICS) na ontslag uit het ziekenhuis’. In verband met de uitbraak van het Coronavirus is versneld deze online variant van de cursus gemaakt. Deze online-cursus richt zich op het Post Intensive Care Syndroom, ongeacht de onderliggende ziekte. In alle webcasts echter zullen de sprekers, gezien de actualiteit, tevens inzoomen op de specifieke situatie en problematiek van Coronapatiënten. De online-cursus die het Nederlands Paramedisch Instituut hiermee aanbiedt richt zich specifiek op fysiotherapeuten die werkzaam zijn met patiënten na een IC-opname, na ontslag uit het ziekenhuis.


Om de online-cursus te bestellen en te maken dient u ingelogd te zijn met uw MijnNPi gegevens. Als u nog geen account heeft bij MijnNPi dan kunt u dat hier aanmaken.

De online-cursus treft u hier aan.

Een deel van de opbrengsten van de online cursus is bestemd voor het REACH-project.


Videotrailer:
De trailer kan full screen worden bekeken door rechts onderaan de video op het icoontje ‘Enter full screen’ te klikken.


Wij wensen u veel succes met deze online cursus !

Marike van der Schaaf, fysiotherapeut, senior onderzoeker, Amsterdam Universitair Medische Centra, locatie AMC, bijzonder lector Revalidatie in de Acute Zorg, Faculteit Gezondheid, Hogeschool van Amsterdam, cursusleider
Marleen Buruma, coördinator deskundigheidsbevordering NPi

Statement over klinisch redeneren / case-based onderwijs

Het NPi heeft als doelstelling om in haar onderwijs de alledaagse context van de fysiotherapie/oefentherapie/ergotherapie zoveel als mogelijk te benaderen. Zodoende wordt de ontmoeting tussen therapeut en cliënt in de beroepspecifieke setting veelal als vertrekpunt genomen. Binnen veel NPi-cursussen wordt gebruikgemaakt van casuïstiek als onderwijsmiddel, ter herkenning van de beroepspecifieke setting enerzijds en ter verbetering van klinische redeneervaardigheden anderzijds. Dit wordt ‘case-based onderwijs’ genoemd.

Met het beschrijven van biomedische gegevens en een unieke context krijgt een klachtenverhaal een gebalanceerde en unieke persoonlijke betekenis. Door niet alleen een ‘verteller-perspectief’ te hanteren, maar juist/ook het verhaal van de cliënt of de dialoog tussen cliënt en therapeut als uitgangspunt te nemen, wordt de klinische werkelijkheid met al zijn onzekerheden dichter benaderd.

Bij de inrichting van het case-based onderwijs hanteert het NPi de volgende uitgangspunten:

  1. Het leerdoel van de scholing is richtinggevend voor de casusbeschrijving. Het oefenen van het diagnostisch redeneren vereist een set van anamnestische gegevens, al dan niet in combinatie met bevindingen uit het lichamelijk onderzoek, terwijl het therapeutisch redeneren vertrekt vanuit de fysiotherapeutische diagnostische analyse (het patiëntprofiel in termen van diagnostische conclusies).
  2. Case-based onderwijs dient te voldoen aan de pijlers van Evidence Based Practice (EBP), waarbij klinische expertise zich uit in het oordeelkundig en gewetensvol integreren van het best beschikbare bewijs met de klinische omstandigheden en de waarden en voorkeuren van de individuele cliënt bij het nemen van behandelbeslissingen. Via het expliciteren van redeneerwijze en redeneringen binnen een casus kan het alledaagse fysiotherapeutische handelen op kwaliteit worden beoordeeld.
  3. Bij de keuze voor een casus wordt rekening gehouden met de epidemiologie (prevalentie en incidentie) van gezondheidsklachten en aandoeningen.
  4. Er is sprake van een functioneringsprobleem gerelateerd aan bewegen, dat te beschrijven is aan de hand van de ICF-domeinen.

Voor de beschreven casuïstiek hanteert het NPi de volgende richtlijnen:

  • Iedere casus weerspiegelt een persoonlijke situatie (naam, leeftijd, persoonlijke achtergrond en levensgeschiedenis).
  • Er wordt beschreven in welke setting en hoedanigheid de ontmoeting plaatsvindt (vooraf-gegevens over de verwijzing, plaats van de ontmoeting en de reden voor contact).
  • Ook kan de indruk die een cliënt op de therapeut maakt worden verwoord. Deze kan meetbare, maar ook niet meetbare elementen bevatten.
  • Indien relevant zijn er persoonlijke gegevens over de mogelijke/ingeschatte belevingswereld van de cliënt beschreven.
  • Er is een duidelijke vraag om hulp van een cliënt, de omgeving van de cliënt of een verwijzend specialist beschreven.
  • Er zijn zowel biomedische gegevens (symptomen, fysiologische parameters en/of pathologische kenmerken) als persoonlijke/narratieve gegevens (over de gedachtewereld van de cliënt in relatie tot zijn of haar gezondheidsprobleem en indien relevant uit de directe omgeving van de cliënt) beschikbaar.

Subcategorieën