kortingskaart 76x74

nieuws app 76x74

nieuws 76x74

opleiding 76x74

issue 76x74

vragen 76x74

Online-cursus ‘De fysiotherapeutische behandeling van patiënten met een Post Intensive Care Syndroom (PICS) na ontslag uit het ziekenhuis’

De afgelopen periode is hard gewerkt aan deze online-scholing die bestaat uit 7 webcasts (bij elkaar 4 uur) met 18 bijbehorende toetsvragen, casuïstiek met o.a. filmfragmenten van een interview met een patiënt met het Post Intensive Care Syndroom, animatiefilmpjes, korte opdrachten en achtergrondliteratuur.

Deze cursus is ontwikkeld door het Amsterdam UMC (afdeling Revalidatie en afdeling Diëtetiek & Voedingswetenschappen) en de Hogeschool van Amsterdam (opleidingen Fysiotherapie, Ergotherapie en Voeding en Diëtetiek), de professionals van het REACH-netwerk en het Nederlands Paramedisch Instituut (NPi).

samenwerking

 

Het betreft een online variant (met dezelfde inhoud en doelstellingen) van de reguliere en reeds voor de Corona uitbraak bestaande cursus ‘De fysiotherapeutische behandeling van patiënten met een Post Intensive Care Syndroom (PICS) na ontslag uit het ziekenhuis’. In verband met de uitbraak van het Coronavirus is versneld deze online variant van de cursus gemaakt. Deze online-cursus richt zich op het Post Intensive Care Syndroom, ongeacht de onderliggende ziekte. In alle webcasts echter zullen de sprekers, gezien de actualiteit, tevens inzoomen op de specifieke situatie en problematiek van Coronapatiënten. De online-cursus die het Nederlands Paramedisch Instituut hiermee aanbiedt richt zich specifiek op fysiotherapeuten die werkzaam zijn met patiënten na een IC-opname, na ontslag uit het ziekenhuis.


Om de online-cursus te bestellen en te maken dient u ingelogd te zijn met uw MijnNPi gegevens. Als u nog geen account heeft bij MijnNPi dan kunt u dat hier aanmaken.

De online-cursus treft u hier aan.

Een deel van de opbrengsten van de online cursus is bestemd voor het REACH-project.


Videotrailer:
De trailer kan full screen worden bekeken door rechts onderaan de video op het icoontje ‘Enter full screen’ te klikken.


Wij wensen u veel succes met deze online cursus !

Marike van der Schaaf, fysiotherapeut, senior onderzoeker, Amsterdam Universitair Medische Centra, locatie AMC, bijzonder lector Revalidatie in de Acute Zorg, Faculteit Gezondheid, Hogeschool van Amsterdam, cursusleider
Marleen Buruma, coördinator deskundigheidsbevordering NPi

Statement over klinisch redeneren / case-based onderwijs

Het NPi heeft als doelstelling om in haar onderwijs de alledaagse context van de fysiotherapie/oefentherapie/ergotherapie zoveel als mogelijk te benaderen. Zodoende wordt de ontmoeting tussen therapeut en cliënt in de beroepspecifieke setting veelal als vertrekpunt genomen. Binnen veel NPi-cursussen wordt gebruikgemaakt van casuïstiek als onderwijsmiddel, ter herkenning van de beroepspecifieke setting enerzijds en ter verbetering van klinische redeneervaardigheden anderzijds. Dit wordt ‘case-based onderwijs’ genoemd.

Met het beschrijven van biomedische gegevens en een unieke context krijgt een klachtenverhaal een gebalanceerde en unieke persoonlijke betekenis. Door niet alleen een ‘verteller-perspectief’ te hanteren, maar juist/ook het verhaal van de cliënt of de dialoog tussen cliënt en therapeut als uitgangspunt te nemen, wordt de klinische werkelijkheid met al zijn onzekerheden dichter benaderd.

Bij de inrichting van het case-based onderwijs hanteert het NPi de volgende uitgangspunten:

  1. Het leerdoel van de scholing is richtinggevend voor de casusbeschrijving. Het oefenen van het diagnostisch redeneren vereist een set van anamnestische gegevens, al dan niet in combinatie met bevindingen uit het lichamelijk onderzoek, terwijl het therapeutisch redeneren vertrekt vanuit de fysiotherapeutische diagnostische analyse (het patiëntprofiel in termen van diagnostische conclusies).
  2. Case-based onderwijs dient te voldoen aan de pijlers van Evidence Based Practice (EBP), waarbij klinische expertise zich uit in het oordeelkundig en gewetensvol integreren van het best beschikbare bewijs met de klinische omstandigheden en de waarden en voorkeuren van de individuele cliënt bij het nemen van behandelbeslissingen. Via het expliciteren van redeneerwijze en redeneringen binnen een casus kan het alledaagse fysiotherapeutische handelen op kwaliteit worden beoordeeld.
  3. Bij de keuze voor een casus wordt rekening gehouden met de epidemiologie (prevalentie en incidentie) van gezondheidsklachten en aandoeningen.
  4. Er is sprake van een functioneringsprobleem gerelateerd aan bewegen, dat te beschrijven is aan de hand van de ICF-domeinen.

Voor de beschreven casuïstiek hanteert het NPi de volgende richtlijnen:

  • Iedere casus weerspiegelt een persoonlijke situatie (naam, leeftijd, persoonlijke achtergrond en levensgeschiedenis).
  • Er wordt beschreven in welke setting en hoedanigheid de ontmoeting plaatsvindt (vooraf-gegevens over de verwijzing, plaats van de ontmoeting en de reden voor contact).
  • Ook kan de indruk die een cliënt op de therapeut maakt worden verwoord. Deze kan meetbare, maar ook niet meetbare elementen bevatten.
  • Indien relevant zijn er persoonlijke gegevens over de mogelijke/ingeschatte belevingswereld van de cliënt beschreven.
  • Er is een duidelijke vraag om hulp van een cliënt, de omgeving van de cliënt of een verwijzend specialist beschreven.
  • Er zijn zowel biomedische gegevens (symptomen, fysiologische parameters en/of pathologische kenmerken) als persoonlijke/narratieve gegevens (over de gedachtewereld van de cliënt in relatie tot zijn of haar gezondheidsprobleem en indien relevant uit de directe omgeving van de cliënt) beschikbaar.

E-learning Bijscholing Onconet 2020

Deze e-learning vormt de bijscholingsmogelijkheid van Onconet voor 2020 en is bedoeld voor de fysiotherapeuten die bij Onconet staan geregistreerd en die niet op de bijscholingsdag van zaterdag 8 februari 2020 in Amsterdam aanwezig waren. Van de presentaties tijdens de Bijscholing Onconet 2020 d.d. 8 februari 2020 zijn video-opnames gemaakt en deze worden in deze e-learning als webcasts beschikbaar gesteld.

Vanaf vrijdag 15 mei is deze module te bestellen op www.npilearning.nl

Na inloggen op deze pagina met uw MijnNPi gegevens treft u de module aan onder:

Beschikbare NPi-learning en toetsen via:
NPi-learning: e-learning modules -> Lymfologie en oncologie -> E-learning Bijscholing Onconet 2020.

Onderaan de omschrijving kunt u de module aanschaffen.

We verzoeken u om het onderstaande online formulier vóór 1 mei 2018 in te vullen.

Tijdens de 1st International Conference on Physical Therapy in Oncology (ICPTO) op dinsdag 5 juni 2018 te Amsterdam vinden er twee rondes van drie parallelsessies met ‘learnshops’ plaats.

1. Exercise physiology

  • Fundamentals of exercise oncology – Lee Jones
  • Malnutrition and body composition in cancer patients – Harriët Jager-Wittenaar

2. Exercise interventions

  • Update of the ACSM roundtable guidelines on exercise and cancer – Kristin Campbell
  • Exercise for fatigue and cognitive function – Evelyn Monninkhof
  • Exercise in palliative care – Morten Quist

3. Musculoskeletal impairments

  • Shoulder impairments after head and neck cancer surgery – Martijn Stuiver
  • Shoulder impairments after breast cancer treatment – Margaret McNeely
  • Trismus in head and neck cancer – Caroline Speksnijder

De eerste ronde is van 11.30 tot 12.45 uur en de tweede ronde van 14.00 tot 15.15 uur.

Wij garanderen dat alle deelnemers de sessie van hun eerste voorkeur kunnen bijwonen en zullen ons best doen om ook de tweede voorkeur te honoreren.

Geef hieronder s.v.p. aan welke twee van de drie parallelsessies u graag zou willen bijwonen en tevens of u voedselallergieën heeft:


1st International Conference on Physical Therapy in Oncology – 5 juni 2018
  1. Voorletters(*)
    Graag uw voorletters invullen.
  2. Tussenvoegsel
    Ongeldige invoer
  3. Achternaam(*)
    Graag uw achternaam invullen
  4. e-mailadres(*)
    Graag uw e-mail-adres invullen
  5. Eerste voorkeur(*)
    Graag eerste voorkeur invullen
  6. Tweede voorkeur(*)
    Graag tweede voorkeur invullen
  7. Indien u één of meerdere voedselallergieën heeft, verzoeken we u om hier aan te geven welke voedselallergie(ën) dat zijn.
  8. Ik ben allergisch voor:
    Ongeldige invoer

Subcategorieën

Actueel

  • 2e-internationale-conferentie-over-fysiotherapie-en-oncologie-icpto-in-kopenhagen-verplaatst-van-oktober-2020-naar-mei-2021
    2e internationale conferentie over fysiotherapie en oncologie (ICPTO) in Kopenhagen verplaatst van oktober 2020 naar mei 2021

    lees meer...

  • inspirerende-2-daagse-cursus-over-klinisch-redenen-bij-schouderpatienten-start-op-3-september
    Inspirerende 2-daagse cursus over klinisch redenen bij schouderpatiënten. Start op 3 september

    lees meer...

  • hoog-gewaardeerde-masterclass-liespijn-bij-sporters-op-24-en-25-september
    Hoog gewaardeerde masterclass 'Liespijn bij sporters' op 24 en 25 september

    lees meer...

  • starten-met-een-beweegprogramma-diabetes-mellitus-cursus-op-30-september-en-1-oktober
    Starten met een beweegprogramma Diabetes Mellitus? Cursus op 30 september en 1 oktober

    lees meer...

  • nieuwe-principes-en-concepten-over-revalidatie-en-return-to-sport-na-een-voorste-kruisbandletsel-op-16-september
    Nieuwe principes en concepten over revalidatie en return-to-sport na een voorste kruisbandletsel, op 16 september

    lees meer...

  • praktijkgerichte-cursus-aandacht-voor-de-werkplek-op-30-september-en-woensdag-14-oktober
    Praktijkgerichte cursus 'Aandacht voor de werkplek' op 30 september en woensdag 14 oktober

    lees meer...

  • cursus-motiverende-gespreksvoering-bij-mensen-met-een-chronische-aandoening-op-2-en-3-september
    Cursus 'Motiverende gespreksvoering bij mensen met een chronische aandoening' op 2 en 3 september

    lees meer...

  • e-learning-moduul-en-cursus-over-inspanningsfysiologie-en-trainingsleer-start-nu-alvast-met-de-online-voorbereiding-van-dag-1-op-21-september
    E-learning-moduul en cursus over Inspanningsfysiologie en trainingsleer. Start nu alvast met de online voorbereiding van dag 1 op 21 september

    lees meer...

  • sportblessures-bij-kinderen-cursusdag-op-woensdag-23-september
    Sportblessures bij kinderen? Cursusdag op woensdag 23 september.

    lees meer...

  • vanwege-grote-belangstelling-extra-cursus-beweegprogramma-s-deel-1-op-9-en-26-september
    Vanwege grote belangstelling extra cursus Beweegprogramma’s (deel 1) op 9 en 26 september

    lees meer...

  • fysiotherapie-bij-perifeer-vestibulaire-duizeligheid-komend-najaar-in-arnhem-en-in-breda
    Fysiotherapie bij perifeer vestibulaire duizeligheid, komend najaar in Arnhem en in Breda

    lees meer...

  • cursus-myofasciale-triggerpoints-in-de-bekken-buik-bilregio-op-zaterdagen-26-september-en-3-oktober
    Cursus ‘Myofasciale triggerpoints in de bekken-buik-bilregio’ op zaterdagen 26 september en 3 oktober

    lees meer...

  • inspanningsfysiologie-en-trainingsleer-bij-de-ziekenhuis-patient-op-14-en-24-september
    Inspanningsfysiologie en trainingsleer bij de ziekenhuis patiënt op 14 en 24 september

    lees meer...

  • 10e-opleiding-handtherapie-start-28-september-waardering-8-3-bekijk-de-videotrailer
    10e opleiding Handtherapie. start 28 september. Waardering 8,3. Bekijk de Videotrailer.

    lees meer...

  • spijker-uw-kennis-over-de-hoofd-hals-en-nekregio-in-2-dagen-bij-op-25-september-en-9-oktober
    Spijker uw kennis over de hoofd-, hals- en nekregio in 2 dagen bij. Op 25 september en 9 oktober.

    lees meer...

  • in-2-dagen-state-of-the-art-bij-patienten-met-onderbeen-enkel-en-voetklachten-op-23-en-24-september
    In 2 dagen state of the art bij patienten met onderbeen-, enkel- en voetklachten? Op 23 en 24 september.

    lees meer...

Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram Vimeo