Blood flow restriction training (BFR) wordt ook wel occlusietraining of Kaatsu-training genoemd. Bij blood flow restriction training bind je de ledematen af met een soort tourniquet, om de terugstroom van bloed te beperken. Vervolgens train je met lichte gewichten. Dit is een manier om effectiever te trainen, blijkt uit onderzoek. Waarom is dit effectief? Er ontstaat mogelijk meer metabole schade dankzij het afknijpen van de bloedtoevoer? En zo kun je sneller spiermassa opbouwen. Studies laten zien dat je ondanks het lage gewicht dat je gebruikt, je met deze training alsnog veel spiermassa kunt opbouwen. Dit terwijl er minder spierschade optreedt dan bij traditionele krachttraining. Hoe pas je BFR in de praktijk zo effectief mogelijk toe? Welke belastingsvariabellen gebruik je bij BFR-training? In welke fase van een sportrevalidatietraject heeft BFR-training een duidelijke meerwaarde?

In dit webinar worden deze en vele andere vragen beantwoord en krijg je hele praktische tools om BFR zelf in de praktijk toe te passen.

Sprekers
Rob Bogie
werkt als orthopedisch chirurg in het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop en Eindhoven. Zijn aandachtsgebieden zijn de sportorthopedie, arthroscopische chirurgie, schouder- en kruisbandchirurgie.

Mathias Thoelen
is sportfysiotherapeut en is afgestudeerd aan de Universiteit Hasselt als Master of Science in de Revalidatiewetenschappen & Kinesitherapie met specialisatie in Sport. Zijn passie is om atleten terug te brengen in hun sport en anderen aan te moedigen om te sporten. Ik ben zeer geĂŻnteresseerd in het wetenschappelijk bewijs en de klinische relevantie van Blood Flow Restriction training en andere trainingsprincipes.

📆 Dinsdagavond 4 april 2023
đź•“ 19.30 tot 21.30 uur

Ik wil graag meer informatie

knie