Belangstelling
Digitaal
Themagebied: Kinderen / Algemeen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / geregistreerde bekkenfysiotherapeuten / manueel therapeuten / kinderfysiotherapeuten / sportfysiotherapeuten / geriatriefysiotherapeuten / ziekenhuisfysiotherapeuten / revalidatiefysiotherapeuten / psychosomatisch fysiotherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn / derde lijn
Planning nog niet bekend
Aantal deelnemers: Minimaal 50, maximaal 150
Gem. beoordeling:
(8.3/10)
45 beoordelingen
Studiebelasting: 2 uur
Aantal contacturen: 2
Aantal contactdagen: 1
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: Overwegend theoretisch
Niveau: post-HBO elementair
Cursusnummer: 2206661
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Ja
Certificaat: Ja

Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Over de spreker

Mark Scheper

Mark Scheper is gepromoveerd fysiotherapeut en bewegingswetenschapper verbonden aan de hogeschool Rotterdam en master kinderfysiotherapie. Naast zijn werkzaamheden als docent is hij eveneens associate professor aan Macquarrie University Sydney, Onderzoeksleider Data Supported Healthcare maar ook een van de oprichters van het landelijk expertise centrum voor Ehlers-Danlos in het ErasmusMC in Rotterdam. Op dit moment is hij onderzoeksleider van diverse onderzoeken op het gebied van zeldzame ziekten en Artificial Intelligence.

NPi-webinar

Dit webinar (via Zoom) bestaat uit een live sessie met presentaties van een expert, afgewisseld met interactieve discussies en beantwoording van vragen. Je kunt als deelnemer tijdens het webinar vragen stellen via de Q&A functie en ervaringen delen via de chat.

Het webinar vindt plaats van 19.30 uur tot 21.30 uur
Vanaf 19.00 uur kan worden ingelogd.

Kosten

Euro 35,-, respectievelijk euro 29,- met NPi-kortingskaart

Locatie

  • Online

Accreditatie

Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut / Kinderfysiotherapeut / Keurmerk Fysiotherapie met 2 punten.

Doel

Na het volgen van het webinar zijn de deelnemers in staat het klinische fenotype van pathologische hypermobiliteit te onderscheiden van reguliere hypermobiliteit en deze te kunnen herkennen in de dagelijkse praktijk.

Subdoelen

  • Is zich bewust van de veranderende invloed van de aanwezigheid van soepele gewrichten van kind tot volwassenheid maar is ook bewust van de mogelijke voordelen van hypermobiliteit in (top)sport of de beeldende kunsten/muziek
  • Kan de verschillende fenotypen van pathologische en non-pathologische hypermobiliteit onderscheiden en varianten daarvan te herkennen
  • Kan bewust, systematisch en handelingsbekwaam de rol van hypermobiliteit bij de individuele client mee te nemen in het klinisch rederneer proces
  • Herkent fenotypen bij cliënten die verwezen dienen te worden naar specialistische centra of klinische genetica

Beschrijving

Soepele gewrichten of gegeneraliseerde hypermobiliteit komt veel voor in de maatschappij. Van origine was lenigheid het hebben van “soepele leden” en nog steeds zien wij vaak terug dat metingen gedaan worden, zoals de “sit and reach test”, om cliënten te informeren over hun gezondheid. Aan de andere kant wordt de aanwezigheid van soepele gewrichten in termen van hypermobiliteit ook geassocieerd met pathologie.

Vanuit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat gegeneraliseerde hypermobiliteit zelf niet het probleem is maar dat vooral de combinatie van andere afwijkingen in het menselijk bindweefsel, het centrale zenuwstelstel en in specifieke sociale contexten kan leiden tot gezondheidsproblemen die kunnen leiden tot niet alleen chroniciteit maar ook invaliditeit.

Aan de andere kant is er ook een groep individuen waarbij de combinatie van gegeneraliseerde hypermobiliteit en excellente motorische vaardigheid kan leiden tot topprestaties en vaak ook een voorwaarde is voor topsport.

Dit webinar neemt de fysiotherapeut mee in het klinisch redenatie proces waarbij gegeneraliseerde hypermobiliteit aanwezig is maar waarbij onduidelijk is of deze van belang is voor het gezondheidsprobleem of waar zelfs mogelijk sprake kan zijn van een veel ernstigere en zeldzame pathologie.

Didactische werkwijze

Webinar

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Je contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

karin-pot Karin Pot-Tieleman
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 82 12 46 78
(bereikbaar ma.ochtend, dinsdag en donderdag van 9.00 uur tot 15.00 uur, en vr.ochtend)

Voor inhoudelijke vragen:

fenna-van-harten Fenna van Harten
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06-25497834