Prima cursus, actueel en to the point
Leerzame en duidelijke werkwijze en kennisoverdracht. Demonstraties waren leerzaam. De volle twee dagen waren boeiend
De manier waarop wij actief in het proces werden meegenomen was prima, ik ben geen moment weggezakt
Geweldig leuke en leerzame cursus op schitterende locatie, niets op aan te merken
Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.
Vrijdag 19 januari en vrijdag 2 februari 2024
Euro 550,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 495,- met NPi-kortingskaart
Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut / Manueel therapeut / Oefentherapeut (coulance regeling) met 20 punten.
Uitleg coulanceregeling voor oefentherapeuten
Na de cursus kent de deelnemer de voor de fysiotherapie relevante patronen en klachtenbeelden waarin het disfunctioneren van de heup een rol speelt. De deelnemer beschikt over kennis uit de beschrijvende en functionele anatomie, kinesiologie, pathofysiologie en pathomorfologie en kan diagnostische en therapeutische gedachtegangen verwoorden, toetsen en bediscussiëren.
Cursusinhoud
Iedere fysiotherapeut in de eerstelijnsgezondheidszorg ontmoet mensen met klachten over de heup en de lies. Deze klachten zijn veelal gekenmerkt door liespijn en/of bilpijn met of zonder uitstraling in het been. Een vraag die hierbij door fysiotherapeuten gesteld wordt, is of er verbanden zijn met de lage rug, het bekken of de heup. Om dergelijke verbanden te kunnen interpreteren is kennis nodig van patronen van symptomen en klachten, gerubriceerd naar te onderscheiden aandoeningen. De aandoeningen van de heup en in de liesregio zijn in vergelijking met de aandoeningen van de lage rug en het bekken in het algemeen spaarzaam gedocumenteerd. Overzichtsartikelen met de voor de fysiotherapie relevante patronen van symptomen en klachten van aandoeningen ontbreken. Daarentegen bestaat er veel documentatie over klachten van het postoperatieve beloop na een totale heupprothese.
De laatste jaren ontstaat, weliswaar langzaam, een interesse voor de heup en de liesregio. Deze interesse is er binnen verschillende vakgebieden en disciplines, zoals de (functionele) anatomie, de orthopedie, de neuro-orthopedie en de chirurgie. Het levert ook een aantal nieuwe gezichtspunten op. De functie van de buikspieren in relatie tot de stabiliteitsregeling van het heupgewricht is hiervan een voorbeeld. Dit heeft consequenties voor de fysiotherapeutische behandeling van mensen met klachten over de heup en de liesregio.
Tijdens deze cursus worden nieuwe gezichtspunten met betrekking tot de functionele anatomie van de heup en de liesregio gepresenteerd. Er wordt aandacht besteed aan patronen van klinische manifestaties van aandoeningen. Klachten en symptomen gerelateerd aan chirurgische ingrepen aan het heupgewricht vallen buiten het bestek van deze cursus. Klinisch redeneren aan de hand van de geëigende fysiotherapeutische fundamentele uitgangspunten wordt geoefend. Er zal ruime aandacht zijn voor het formuleren en beredeneren van therapeutische uitgangspunten voor de begeleiding en behandeling. Aan de hand van een aantal patiëntprofielen worden diagnostische en therapeutische processen verwoord en bediscussieerd.
Leerlijn ‘Heup/lies’
Binnen het NPi-scholingsaanbod maakt de cursus ‘Heup- en/of liesklachten: a state of the art’ onderdeel uit van een leerlijn betreffende de heup/lies; zie bovenstaande grafische weergave van de leerlijn.
Het is niet noodzakelijk of verplicht om de cursussen binnen deze leerlijn in de aangegeven voorkeursvolgorde te volgen. Op basis van eigen inzicht en individuele leerbehoefte bepaalt u zelf waar u insteekt in deze leerlijn. Wel verdient het aanbeveling om voorafgaand aan de cursus ‘Lage-rugpijnklachten: a state of the art’ kennis te nemen van de inhoud van de cursus 'Toekomstbestendige fysiotherapie'. Het tijdens deze cursus gepresenteerde conceptuele kader voor het fysiotherapeutisch handelen vormt namelijk het vertrekpunt van de leerlijn ‘Lage-rug’.
Hoorcollege, responsiecollege, casuïstiek en verwerkingsopdrachten
Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?
Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?
Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?
Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?
Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?
Vera van Opstal-Verbruggen
e-mail:
telefoon: 06 82 14 86 45
(bereikbaar ma.middag en dinsdag t/m vrijdagochtend)
Michael Schermer
e-mail:
telefoon: 06 15 87 16 73