Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.
Maandagmiddag en -avond 13 november en maandagmiddag en -avond 11 december 2023
Euro 550,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 495,- met NPi-kortingskaart
Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut met 12 punten.
Deze scholing is geaccrediteerd voor Oefentherapeuten (ADAP) met 12 punten.
Na de cursus kan de deelnemer loopproblemen bij kinderen in de eerste lijn analyseren en daar waar mogelijk behandelen of gericht doorverwijzen naar andere hulpverleners.
Na afloop van de cursus kan de deelnemer:
Loopproblemen komen veel voor. Tussen de 5% en 10% van de kinderen die door de huisarts worden gezien betreft het vragen over het lopen. Ouders maken zich vaak zorgen als hun kind de voeten niet recht plaatst, pijnklachten heeft of gewoon ‘anders’ loopt. Kinderfysiotherapeuten en kinderoefentherapeuten worden hier veelvuldig voor geconsulteerd. Het is echter niet altijd duidelijk hoe klachten geduid moeten worden. Daarnaast is niet duidelijk of er wel of niet behandeld moet worden en hoe er behandeld moet worden. Sommige afwijkende looppatronen veroorzaken geen (pijn)klachten en verdwijnen in de loop der tijd door aanpassingen in de motoriek.
Deze cursus richt zich specifiek op (kinder)fysiotherapeuten en (kinder)oefentherapeuten werkzaam in de eerste lijn. Het centrale thema is het leren analyseren, onderzoeken en behandelen van loopproblemen bij kinderen van 4 t/m 12 jaar die hoofdzakelijk orthopedisch van aard zijn.
De eerste bijeenkomst gaat over het analyseren van het looppatroon; hoe is de fysiologische ontwikkeling, wat zijn normale variaties binnen het lopen, hoe maak je analyses van het looppatroon en welke aanvullende onderzoeksmogelijkheden zijn er in de 2e of 3e lijn? Tijdens de tweede bijeenkomst gaat het over alle mogelijke behandelopties. Welke stoornissen en/ of functiebeperkingen zijn wel of niet behandelbaar en op welke wijze zijn deze te beïnvloeden? Hierbij worden duidelijke richtlijnen gegeven voor een mogelijk behandelopbouw, rekening houdend met leeftijd van het kind en motorische vaardigheden. Voor- en nadelen van behandelvormen zoals spalken, het gebruik van gips, botox en aangepast schoeisel komen hierbij uitgebreid aan bod.
Hoor- en responsiecollege, praktijksessies en casuïstiekbesprekingen
Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?
Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?
Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?
Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?
Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?
Karin Pot-Tieleman
e-mail:
telefoon: 06 82 12 46 78
(bereikbaar ma.ochtend, dinsdag en donderdag van 9.00 uur tot 15.00 uur, en vr.ochtend)
Hans Bult MSc
e-mail:
telefoon: 06 54 29 58 19