De voorbereiding met computer, boek en vragenlijst was erg leerzaam
Het zelf zoeken naar de antwoorden met de computer en een erg prettige ontspannen sfeer tijdens de cursus hebben het leerproces voor mij bevordert, waarbij er veel gelegenheid was om vragen te stellen
Buitengewoon aangename sprekers
Perfecte cursus waar ik nu en in de toekomst mijn werk mee kan ondersteunen c.q. uitbreiden
Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.
Cursus deels online, deels op locatie:
Het eerste dagdeel vindt ONLINE plaats, de tweede en derde cursusdag op de cursuslocatie.
Dinsdagavond 23 april, vrijdagochtend, -middag en -avond 7 juni en zaterdag 8 juni 2024
€ 695,- (met NPi-kortingskaart) respectievelijk € 775,- inclusief verzorging en cursusmateriaal
Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (Kwaliteitshuis - KRF en SKF) / Deelregister Geriatriefysiotherapeut (NVFG) / Oefentherapeut (coulance regeling) met 25 punten.
Na de cursus beheerst de deelnemer de voor de (geriatrie)fysiotherapeut relevante klinisch-neurologische tests. Tevens kan hij de consequenties van de uitkomsten van deze tests voor de behandeling aangeven.
Na de cursus kan de deelnemer:
Veel patiënten raadplegen de (geriatrie)fysiotherapeut met klachten die een neurologische betekenis kunnen hebben; denk hierbij aan hoofdpijn, duizeligheid, tintelingen in armen en benen, sensorische stoornissen en vermindering van spierkracht. Ook patiënten met neurodegeneratieve aandoeningen of na een cerebrovasculair accident zullen, via transmurale netwerken, in toenemende mate voor behandeling worden overgedragen naar de eerstelijn. Menig fysiotherapeut geeft aan dat het klinisch-neurologisch onderzoek van de patiënt moeilijk is en vooral de interpretatie daarvan en de consequenties voor het bewegen. Veel leerboeken over het klinisch-neurologisch onderzoek zijn geschreven voor neurologen met als doel een letsel te lokaliseren of een etiologische diagnose te stellen. Er zijn nauwelijks handboeken voorhanden die de betekenis van het klinisch-neurologisch onderzoek plaatsen in de context van het functioneren van de patiënt. Een leerzaam interactief programma is ontwikkeld om in deze leemte te voorzien. Voldoende redenen om de competenties van de (geriatrie)fysiotherapeut met betrekking tot het klinisch-neurologisch onderzoek aan te scherpen en een praktisch georiënteerde, interactieve en competentiegerichte cursus te organiseren die de deelnemers in staat stelt om op adequate wijze het klinisch-neurologisch onderzoek uit te voeren, te systematiseren en te interpreteren.
In de cursus zal aandacht worden besteed aan het identificeren van de aard van stoornissen en de dysfuncties van het zenuwstelsel, alsook de relatie tussen beide.
De theoretische kennis wordt verworven aan de hand van zelfstudie met de interactieve website die maximaal gebruikmaakt van de hedendaagse communicatie- en informatietechnologie. Interacties sporen de therapeut aan tot het exploreren en interpreteren van de klinische bevindingen. Videofragmenten illustreren de verschillende klinische beelden.
Aan de hand van casuïstiek worden onderzoeksdoelstellingen geformuleerd, klinische tests geselecteerd en uitgevoerd, en de klinische bevindingen geïnterpreteerd in relatie tot het functioneren van de patiënt.
Tijdens de zelfstudie en in de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Deze cursus is opgezet in samenwerking met het Departement Revalidatiewetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven).
Blended learning
Deze cursus is blended van vorm. De cursus bestaat naast het (eerste) online dagdeel en de twee fysieke cursusdagen uit het bestuderen van het boek ‘Neurologische aandoeningen. Klinisch onderzoek’ en het bijbehorende interactieve online leerplatform.
Verplichte literatuur (niet inbegrepen in de cursusprijs):
Het boek ‘Neurologische aandoeningen. Klinisch onderzoek’ (incl. gebruik van het interactieve online leerplatform) uit 2017 van prof. dr. W. De Weerdt. ISBN-nummer: 9789463442640.
Thuisstudie (bestudering boek en interactieve website), responsiecollege, demonstratie, vaardigheidstraining
Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?
Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?
Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?
Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?
Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?
Joke Smit
e-mail:
telefoon: 06 82 64 35 84
Michael Schermer
e-mail:
telefoon: 06 15 87 16 73