Aanmelden
Themagebied: Kinderen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten / ergotherapeuten / huidtherapeuten / kinderfysiotherapeuten / kinderoefentherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn
Startdatum: maandag 9 september 2024
Einddatum: dinsdag 10 september 2024
Aantal deelnemers: Minimaal 24, maximaal 32
Gem. beoordeling:
(8.5/10)
20 beoordelingen
Studiebelasting: 12 uur
Aantal contacturen: 12
Aantal contactdagen: 2
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: Overwegend theoretisch
Niveau: post-HBO elementair
Cursusnummer: 2406031
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Data

Maandagmiddag en -avond 9 september en dinsdag 10 september 2024

Kosten

495,- (met NPi-kortingskaart) respectievelijk € 550,- inclusief verzorging en cursusmateriaal

Locatie

  • Bilderberg Résidence Groot Heideborgh Garderen (route)

Accreditatie

Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (Kwaliteitshuis - KRF en SKF) / Deelregister Kinderfysiotherapeut (NVFK) met 12 punten.
Deze scholing is geaccrediteerd voor Ergotherapeuten (ADAP) / Oefentherapeuten (ADAP) met 12 punten.

Doel

Na deze cursus heb je beter zicht op de reden achter het gedrag van het kind, puber of jongvolwassene en kun je aansluiten bij deze belevingswereld in de therapeutische begeleiding.

Beschrijving

Volwassenen motiveren en hun gedrag beïnvloeden vinden veel therapeuten een flinke opgave. Met de juiste grondhouding en vaardigheden kom je al een heel eind. Als het om kinderen gaat, komt daar vaak nog iets anders om de hoek kijken. Kinderen zijn in een andere levensfase, hun brein werkt nog anders, is nog niet volgroeid en motivatie werkt op een hele andere manier. Ook speelt het systeem van herkomst een belangrijke rol.

In deze training verdiepen we op een aantal zeer essentiële thema’s.

  • Wat zijn de ontwikkelingstaken van kinderen?
  • Hoe heeft het systeem van herkomst invloed op het gedrag van het kind?
  • Leren kijken naar de positieve intentie van het kind. Wat maakt dat het kind doet wat het doet?
  • Psychologische achtergronden achter motivatie, weerstand, groepsdruk, belonen en bestraffen.
  • De invloed van vrienden en vriendinnen bij jongvolwassenen. En de veranderende rol van de ouders in deze periode.
  • Waarom zijn jongvolwassenen vaak wel gemotiveerd maar lopen ze steeds tegen blokkades aan? En hoe ga je daar dan mee om?

Je krijgt antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe kom ik erachter in welke ontwikkelingsfase het kind zit?
  • Hoe ga ik daar mee om?
  • Hoe ga ik om met dynamiek uit het systeem van herkomst?
  • Wat zijn de essentiële vaardigheden om gedrag te beïnvloeden en kinderen te motiveren?
  • Welke verschillende werk- en gespreksvormen kan ik gebruiken?

Subdoelen:

  • Het kunnen toepassen van luistervaardigheden en de autonomie van het kind en jongvolwassene kunnen bekrachtigen.
  • Het kunnen aanpassen van de therapeutische werkwijze aan de hand van de levensfase en ontwikkelingstaak van het kind.
  • Het herkennen en wel of niet inzetten van eigen ‘kind-zijn’ en psychologische achtergronden.
  • Leren hoe je jongvolwassenen verantwoordelijkheid kunt laten nemen voor hun eigen gedrag.
  • Het kunnen toepassen van ervaringsoefeningen met de nodige gedegen onderbouwing in de theorie.

Docenten

  • Tanneke Meijers, Sociaal Psycholoog
  • Alex Vaassen, oefentherapeut Mensendieck, trainer/coach

Cursusleiding

  • Alex Vaassen, oefentherapeut Mensendieck, trainer/coach
  • Frans Lanting, Nederlands Paramedisch Instituut

Didactische werkwijze

Hoor- en responsiecollege en interactieve ervaringsoefeningen

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Je contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

karin-pot Karin Pot-Tieleman
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 82 12 46 78
(bereikbaar ma.ochtend, dinsdag en donderdag van 9.00 uur tot 15.00 uur, en vr.ochtend)

Voor inhoudelijke vragen:

frans-lanting Frans Lanting
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 15 86 19 50