Aanmelden
Themagebied: Kinderen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten / ergotherapeuten / kinderfysiotherapeuten / kinderoefentherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn / derde lijn
Startdatum: vrijdag 21 juni 2024
Einddatum: zaterdag 22 juni 2024
Aantal deelnemers: Minimaal 24, maximaal 40
Gem. beoordeling:
(9/10)
12 beoordelingen
Studiebelasting: 12 uur
Aantal contacturen: 12
Aantal contactdagen: 2
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: Overwegend theoretisch
Niveau: verdieping
Cursusnummer: 2405771
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Data

Vrijdagmiddag en -avond 21 juni en zaterdag 22 juni 2024

Kosten

515,- (met NPi-kortingskaart) respectievelijk € 570,- inclusief verzorging en cursusmateriaal

Locatie

  • Bilderberg Résidence Groot Heideborgh Garderen (route)

Accreditatie

Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (Kwaliteitshuis - KRF en SKF) / Deelregister Kinderfysiotherapeut (NVFK) met 12 punten.
Deze scholing is geaccrediteerd voor Oefentherapeuten (ADAP) met 12 punten.

Doel

Na de cursus kun je de gevolgen van belangrijke kwetsuren van het kinderbrein inventariseren, en het adaptatiegedrag en onbegrepen klachten herkennen.
Je kunt jouw positie hierin bepalen en waar mogelijk interventies toepassen.

Beschrijving

Naar schatting is 30 procent van de kinderen onveilig gehecht; binnen de verstandelijk gehandicaptenzorg zelfs 70 procent. Elke schatting is enigszins arbitrair, maar zeker is dat een groot aantal kinderen gehavend op de drempel naar de volwassenheid komt. Zij hebben een geschiedenis achter zich die niemand wil meemaken, maar mensen dus wel meemaken. De gevolgen hebben zich al deels ingekerfd in hun leven. Als reactie of als adaptatie hebben zij een vaak rigide wereldbeeld en even rigide of juist wisselende gedragspatronen ontwikkeld die hen levenslang tot op zekere hoogte vastzetten. Tot op welke hoogte, is deels afhankelijk van hun geschiedenis en deels van hun ervaringen in de rest van hun leven. Een groot aantal draagt hun verwonding stil met zich mee. Praten over hun ervaringen valt hen (te) moeilijk. Intussen beïnvloeden de zielewonden hen wel. In alle drie de domeinen, die principieel samenhangen: bewegen, denken en emoties.

Deze cursus verkent achtergronden van ontwikkelingen van patronen in gedrag, emoties en bewegen die het gevolg zijn van een vroeg belast leven. Herkenning van deze gevolgen en die op waarde schatten is essentieel om in de eerstelijnspraktijk een relatie op te bouwen die aan de basis staat van elke interventie. Daarbij maakt beïnvloeding van klachten pas kans in een betekenisvol contact, waarin voor de persoon in kwestie eerste sporen van zo vaak bedreigde, gebarsten of zelfs gebroken betrouwbaarheid en veiligheid zichtbaar worden. Onder weerbarstig gedrag en even hardnekkige of grillige klachten gaat vaak een diep verlangen naar heelheid schuil.

Hoeveel scherven nog aan elkaar te lijmen zijn, hangt sterk af van ons begrip en inzicht. Kinderen en volwassenen hebben dezelfde primaire behoefte: begrepen te worden in wat voor hen een diep geheim, stil verdriet of ongeweten verwonding is. Velen hebben de bittere ervaring dat zij alleen in de wereld staan en zo bloot staan in wat het meest bedreigend is in een mensenleven: isolement. Deze cursus wil in deze permanent acute en klemmende problemen zoeken naar wegen hoe verder.

Docenten

  • Hans van Dam, NAH zorg en consultatie
  • Cor Reussen, fysiotherapeut, SI-therapeut

Cursusleiding

  • Hans van Dam, NAH zorg en consultatie
  • Frans Lanting, Nederlands Paramedisch Instituut

Didactische werkwijze

Hoor- en responsiecollege

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Je contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

karin-pot Karin Pot-Tieleman
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 82 12 46 78
(bereikbaar ma.ochtend, dinsdag en donderdag van 9.00 uur tot 15.00 uur, en vr.ochtend)

Voor inhoudelijke vragen:

frans-lanting Frans Lanting
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 15 86 19 50