Goede cursus. Zeer praktijkgericht. Van te voren niet goed duidelijk dat het vooral klinisch werk betreft. Toch veel geleerd voor mijn CF kinderen binnen mijn particuliere praktijk. Lof voor allen. Bedankt.
Supercursus. Geen moment van "indutten" gehad, zelfs niet na de lunch door de actieve workshops.
Praktische zaken geleerd welke ik morgen al kan toepassen indien nodig.
Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.
€ 260,- (met NPi-kortingskaart) respectievelijk € 285,- inclusief verzorging en cursusmateriaal (Prijspeil 2024)
Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (KNGF en Keurmerk) / Deelregister Kinderfysiotherapeut / Oefentherapeut (coulance regeling) / Aantekeningenregister Longfysiotherapeut met 6 punten.
Uitleg coulance regeling voor oefentherapeuten.
Deze cursus is bedoeld voor fysiotherapeuten/oefentherapeuten die de ‘basiscursus Fysiotherapie bij mensen met longaandoeningen (voorheen cursus COPD en astma) hebben gevolgd.
Na deze cursus kun je een fysiotherapeutisch onderzoek uitvoeren en de verschillende modaliteiten van airway clearance technieken toepassen bij kinderen en volwassenen met sputumretentie. Niet alleen patiënten met respiratoire aandoeningen, zoals COPD en cystic fibrosis, maar ook patiënten met hartfalen, neuromusculaire aandoeningen en chirurgische patiënten kunnen klachten hebben van sputumretentie.
Het bevorderen van mucustransport bij patiënten met sputumretentie is al jaren een van de domeinen van de fysiotherapeut.
In de loop van de jaren zijn er steeds nieuwe Airway Clearance Technieken (ACT) bijgekomen. De een claimt beter te werken dan de ander. Het feit dat er zoveel zijn lijkt er op te duiden dat er geen Gouden Standaard is.
In deze cursus staan we stil bij het identificeren van de factoren die kunnen leiden tot een gestoord mucustransport en hoe je dat in kaart kunt brengen. Vervolgens passeren in theorie en praktijk de verschillende ACT de revue met hun beoogde werkingsmechanisme. In een interactieve laatste sessie wordt aan de hand van patiëntencategorieën gekeken naar evidentie en voorkeursconcepten bij ACT-keuze.
Naast hoorcollege, responsiecollege en practica wordt in werkgroepen gewerkt. Hierbij wordt een beroep gedaan op actieve participatie van de deelnemers.
Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?
Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?
Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?
Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?
Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?
Vera van Opstal-Verbruggen
e-mail:
telefoon: 06 82 14 86 45
(bereikbaar ma.middag en dinsdag t/m vrijdagochtend)
Frans Lanting
e-mail:
telefoon: 06 15 86 19 50