Aanmelden
Vernieuwd
Themagebied: Kinderen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / kinderfysiotherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn
Startdatum: dinsdag 5 november 2024
Einddatum: dinsdag 12 november 2024
Aantal deelnemers: Minimaal 24, maximaal 32
Gem. beoordeling:
(7.6/10)
17 beoordelingen
Studiebelasting: 15 uur
Aantal contacturen: 12
Aantal contactdagen: 2
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: 50/50
Niveau: verdieping
Cursusnummer: 2405961
Blended learning: Ja
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Blended cursus

Deze cursus is blended van vorm

De cursus start op dinsdagavond 5 november online.
De fysieke cursusdag vindt plaats op dinsdagochtend, -middag 12 november 2024.

Data

Dinsdagavond 5 november en dinsdag 12 november 2024

Kosten

385,- (met NPi-kortingskaart) respectievelijk € 425,- inclusief verzorging en cursusmateriaal

Locaties

  • Fletcher Hotel-Restaurant De Buunderkamp te Wolfheze (route)
  • Online

Accreditatie

Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (Kwaliteitshuis - KRF en SKF) / Deelregister Kinderfysiotherapeut (NVFK) met 12 punten.

Voorkennis, voorwaarden, ingangsniveau

Deze cursus is bedoeld voor fysiotherapeuten die regelmatig kinderen behandelen.

Doel

Na deze cursus kun je als fysiotherapeut effectief het gedrag van kinderen in drie leeftijdsgroepen positief beïnvloeden. Je leert ook hoe je ouders kunt adviseren om thuis beter om te gaan met het gedrag van hun kind. De methodieken die je krijgt aangereikt, zijn wetenschappelijk onderbouwd en eenvoudig toe te passen in de praktijk.

Subdoelen

Na deze cursus kun je:

  • De ernst van mentale en gedragsproblemen bij kinderen en jongeren inschatten, luisteren naar de behoeften van ouders, samen naar oplossingen zoeken, en een plan opstellen en uitvoeren.
  • Relevante informatie uit de zelfdeterminatie- en leertheorieën, evenals gesprekstechnieken, effectief inzetten in jouw praktijk.
  • Een plan opzetten met vijf stappen: krachten bepalen (wat gaat goed?), zorgen identificeren (welk resultaat willen we behalen?), doelen stellen (wat willen we bereiken?), een concreet actieplan maken en dit uitvoeren.
  • Regulatieproblemen bij jonge kinderen (0-1,5 jaar) en gedragsproblemen bij peuters (1,5-4 jaar) herkennen en milde problemen oplossen, zodat de behandeling en het oefenen thuis soepeler verloopt.
  • Mentale problemen, bij kinderen, herkennen en aanpakken, waardoor de behandeling beter verloopt, de mentale gezondheid en veerkracht van het kind verbetert en zowel kind als ouders meer vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen.

Beschrijving

Als fysiotherapeut die vaak met kinderen werkt, kom je regelmatig kinderen en jongeren tegen met mentale en gedragsproblemen. Dit kan de behandeling bemoeilijken. Wat voor uitdagingen brengt dit met zich mee?

Deze cursus helpt je om beter in te spelen op het gedrag van deze kinderen, vragen van ouders te beantwoorden, en samen een aanpak te kiezen. Je leert ook hoe je dit praktisch kunt toepassen.
Je bent als fysiotherapeut geen pedagoog of psycholoog, maar deze cursus geeft je praktische, eenvoudig toe te passen gedragsmethoden. Dit komt de behandeling van kinderen ten goede. Ook thuis kan het gezin hiervan profiteren; oefenen wordt leuker en de sfeer verbetert.

In deze cursus staan cognitief-gedragstherapeutische methoden en praktijkvoorbeelden centraal. We bespreken hoe belangrijk het is om ouders wel of niet bij de behandeling te betrekken (bij jonge kinderen is dit vanzelfsprekend). Onderzoek toont aan dat ouderbetrokkenheid belangrijk is bij problemen zoals ADHD, angst, autisme, gedragsproblemen, slaapproblemen, voedselweigering en obesitas (Braet & Bögels, 2020). Er zijn steeds meer protocollen voor verschillende mentale problemen. Sommige behandelingen zijn breed inzetbaar, terwijl andere specifiek gericht zijn op bepaalde klachten of groepen.
Deze cursus helpt je om makkelijker gebruik te maken van bewezen effectieve behandelingen en methoden voor kinderen en jongeren met mentale problemen.
In de cursus komen onder andere aan bod:

  • Motivatietheorieën, zoals de zelfdeterminatie-theorie (adolescenten en ouders hebben behoefte aan autonomie, competentie en verbondenheid);
  • Technieken uit de leertherapie (klassieke en operante conditionering: belonen van gedrag, uitdoving, shaping, overcorrectie, chaining, response cost, stimuluscontrole en time-out);
  • Het belang van positieve, duidelijke communicatie, empathie en acceptatie.          

Het programma is opgedeeld in drie leeftijdsgroepen, elk met hun eigen specifieke aanpak, te weten kinderen van 0 t/m 4 jaar, kinderen van 4 t/m 12 jaar en kinderen van 12 t/m 18 jaar.

De cursusleiders:

Monique L’Hoir is klinisch pedagoog en GZ-psycholoog/psychotherapeut (niet praktiserend). Zij werkte 23 jaar in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (UMC Utrecht) op de afdeling Medische Psychologie en promoveerde op onderzoek naar wiegendood. Zij maakt deel uit van de Expertisegroep Wiegendood van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. Sinds 2000 werkte ze zeven jaar bij TNO, Child Health in Leiden. Momenteel is zij verbonden aan de Wageningen Universiteit en de GGD Noord- en Oost-Gelderland.

Kinderfysiotherapeut Jacqueline Lohle-Akkersdijk is ook docent in deze cursus. Zij brengt praktische voorbeelden in die herkenbaar zijn voor kinderfysiotherapeuten. Denk aan het kind dat in de praktijkruimte niet luistert, het kind dat thuis of in de klas extreem druk is, de sombere adolescent met een laag zelfbeeld, of de angstige puber die zich overal voor schaamt.

Docenten

  • dr. Monique L'Hoir, klinisch pedagoog, GZ-psycholoog/psychotherapeut (niet praktiserend)
  • Jacqueline Lohle-Akkersdijk MPPT, kinderfysiotherapeut

Cursusleiding

  • dr. Monique L'Hoir, klinisch pedagoog, GZ-psycholoog/psychotherapeut (niet praktiserend)
  • Fenna van Harten, Nederlands Paramedisch Instituut

Didactische werkwijze

Interactieve training, theoretische, maar vooral praktische kennisoverdracht en oefenen met casuïstiek uit de praktijk.

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Je contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

karin-pot Karin Pot-Tieleman
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 82 12 46 78
(bereikbaar ma.ochtend, dinsdag en donderdag van 9.00 uur tot 15.00 uur, en vr.ochtend)

Voor inhoudelijke vragen:

fenna-van-harten Fenna van Harten
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06-30687539