Aanmelden
Themagebied: Arbeid en bedrijf / Algemeen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten / ergotherapeuten / arbeids- en bedrijfsfysiotherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn
Startdatum: dinsdag 3 juni 2025
Einddatum: dinsdag 3 juni 2025
Aantal deelnemers: Minimaal 20, maximaal 32
Gem. beoordeling:
(7.7/10)
31 beoordelingen
Studiebelasting: 10 uur
Aantal contacturen: 6
Aantal contactdagen: 1
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: 50/50
Niveau: verdieping
Cursusnummer: 2506121
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Datum

Dinsdagmiddag en -avond 3 juni 2025

Kosten

275,- (met NPi-kortingskaart) respectievelijk € 305,- inclusief verzorging en cursusmateriaal

Locatie

  • Conferentiecentrum Kaap Doorn (route)

Accreditatie

Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (Kwaliteitshuis - KRF en SKF) / Aantekeningenregister Arbeidsfysiotherapeut (NVFB) / Oefentherapeut (coulance regeling) met 6 punten.

Uitleg coulanceregeling voor oefentherapeuten

Doel

Na deze cursus kun je cliënten helpen bij het bewustworden van hun coverte fysiologische reacties tijdens beeldschermgebruik. Tevens kun je bewezen effectieve strategieën hanteren ter voorkoming van fysieke klachten en aandoeningen ten gevolge van veelvuldig beeldschermgebruik en ter bevordering van de gezondheid.

Beschrijving

Rug-, nek- en/of schouderpijn, vermoeidheid, hoofdpijn, visusklachten, vermoeide ogen, stressgevoelens en slapeloosheid ten gevolge van frequent beeldschermgebruik vormen een toenemend probleem, doordat steeds meer mensen op hun werk en thuis computers, laptops, tablets en smartphones gebruiken. Het continu in beslaggenomen zijn door en onmiddellijk willen reageren op de binnenkomende informatie is niet bevorderlijk voor regeneratieve processen. Dat deze ‘tech stress leefstijl’ bijdraagt aan de ontwikkeling van diverse fysieke ongemakken en ziekten is evident.
Ook op jonge leeftijd is hier al sprake van, doordat kinderen op school en thuis frequent van laptops, tablets en smartphones gebruikmaken.

In deze cursus wordt uitgelegd en getoond hoe het gebruik van computers, laptops, tablets en smartphones evolutionaire reactiepatronen activeert, die de mens voorheen in staat stelden om te overleven, maar nu onze gezondheid nadelig beïnvloeden en bijdragen aan de ontwikkeling van fysiek ongemak en aandoeningen. Belangrijke factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van klachten en symptomen worden belicht, zoals onbewust verhoogde spierspanning, oppervlakkige ademhaling, ongunstige ergonomie, werkstijl, levensstijl en evolutionaire valkuilen met betrekking tot ons (beweeg)gedrag. Hierdoor wordt inzichtelijk gemaakt hoe het kan dat zoveel mensen nog steeds fysiek ongemak ervaren nadat hun werkplek (stoel, bureau, monitor) ergonomisch geoptimaliseerd is. Tevens worden er strategieën uiteengezet die clinici voor hun cliënten en zichzelf kunnen hanteren om fysieke klachten en aandoeningen ten gevolge van veelvuldig beeldschermgebruik te voorkomen en de gezondheid op het werk en thuis te optimaliseren.

Aanbevolen literatuur:
Het boek ‘Tech Stress - How technology is hijacking our lives, strategies for coping, and pragmatic ergonomics’ (Peper, Harvey & Faass, 2020)

Docent

  • prof. dr. Erik Peper, experimenteel psycholoog, professor San Francisco State University

Cursusleiding

  • prof. dr. Erik Peper, experimenteel psycholoog, professor San Francisco State University
  • Michael Schermer, Nederlands Paramedisch Instituut

Didactische werkwijze

Thuisstudie, hoor- en responsiecollege, demonstratie, ervaringsoefeningen

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Je contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

karin-pot Karin Pot-Tieleman
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 82 12 46 78
(bereikbaar ma.ochtend, dinsdag en donderdag van 9.00 uur tot 15.00 uur, en vr.ochtend)

Voor inhoudelijke vragen:

michael-schermer Michael Schermer
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 15 87 16 73