Meer helderheid gekregen wat betreft patroonherkenning van nekklachten
Ik vond het een waardevolle dag. Ik ben blij dat ik deze cursusdag heb meegemaakt en ik heb er veel van opgestoken
Het is sterk aan te raden om voorafgaand aan deze dag de cursus 'Hoofd-, hals en nekklachten: a state of the art' te volgen
Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.
Deze cursus is op dezelfde datum ook als online-scholing te volgen.
Zie: Patroonherkenning: nek en hoofd - online
Vrijdag 16 mei 2025
€ 275,- (met NPi-kortingskaart) respectievelijk € 305,- inclusief verzorging en cursusmateriaal
Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (Kwaliteitshuis - KRF en SKF) / Deelregister Manueel therapeut (NVMT) / Oefentherapeut (coulance regeling) / Deelregister Orofaciaal Fysiotherapeut (NVOF) / Deelregister Sportfysiotherapeut (NVFS) met 6 punten.
Het is aan te raden om, bij geringe kennis over de hoofd/nekregio, de cursus Hoofd-, hals- en nekklachten: a state of the art te volgen of het boek 'De halswervelkolom, nekpijnklachten en fysiotherapie' (Hagenaars en Bos, 2008 - dit boek is hier te bestellen) te bestuderen voorafgaand aan deze cursus.
Na de cursus kan je:
Aan fysiotherapeuten, manueel therapeuten en oefentherapeuten die zich verder willen bekwamen in het biomedisch redeneren (patroonherkenning) bij (pijn-)klachten biedt het NPi de mogelijkheid om deel te nemen aan vier verschillende ééndaagse cursussen:
Patroonherkenning: nek en hoofd
Patroonherkenning: schouder en elleboog
Patroonherkenning: lage-rug en heup/lies
Patroonherkenning: knie
Je wordt in deze cursussen getraind in het herkennen van ‘pluis’- en ‘niet pluis’-patronen betreffende verschillende lichaamsregio’s. Biomedisch fysiotherapeutisch redeneren (patroonherkenning) vormt de centrale leerinhoud van deze cursussen. Je wordt geholpen bij het vormgeven van het fysiotherapeutisch screenen: welke diagnostische oriëntatie (gesprek en lichamelijk onderzoek) is in dit kader relevant?
In de cursus Patroonherkenning: nek en hoofd staan diverse ‘pluis’- en ‘niet pluis’-patronen betreffende nek- en hoofdpijnklachten centraal.
Aan de hand van patiëntvoorbeelden worden relatief veel patronen van aandoeningen en ‘disorders’ betreffende de nek aan de orde gesteld.
Je leert in deze cursus welke patronen van (pijn-)klachten binnen het fysiotherapeutische/oefentherapeutische indicatiedomein vallen, maar ook welke er buiten vallen. Per geschetst patiëntprofiel wordt bediscussieerd of verder fysiotherapeutisch/manueel therapeutisch/oefentherapeutisch onderzoek geïndiceerd is, worden de argumenten daarvoor benoemd en de plausibiliteit van de conclusies en redeneringen besproken. Naast de klinische expertise van de cursisten zelf en van de docent vormen externe evidenties uit de literatuur het toetsinstrument voor de genomen beslissingen.
Voor klachtenpatronen die binnen het fysiotherapeutisch indicatiedomein vallen is er aandacht voor zogenaamde risicoprofielen voor bewegingstherapeutische interventies in de halswervelkolom. Vragen als: Wat zijn cervicale risicoprofielen? Op grond van welke patronen van gegevens zijn ze te herkennen (risk profiling)? Wat is de waarde van lichamelijke onderzoekstests bij risicoreducties? vormen een deel van de cursusinhoud.
Leerlijn 'Nek-hoofd'
De cursus 'Patroonherkenning: nek en hoofd' maakt onderdeel uit van een leerlijn binnen het NPi-scholingsaanbod betreffende de nek en het hoofd; zie bovenstaande grafische weergave van de leerlijn. Het is niet noodzakelijk of verplicht om de cursussen binnen deze leerlijn in de aangegeven voorkeursvolgorde te volgen. Op basis van eigen inzicht en individuele leerbehoefte bepaal je zelf waar je insteekt in deze leerlijn.
Casuïstiek, responsiecollege, demonstratie
Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?
Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?
Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?
Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?
Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?
Vera van Opstal-Verbruggen
e-mail:
telefoon: 06 82 14 86 45
(bereikbaar ma.middag en dinsdag t/m vrijdagochtend)
Michael Schermer
e-mail:
telefoon: 06 15 87 16 73