Zeer zinvolle, nuttige cursus, veel geleerd, allen dank daarvoor!
Boeiende cursus. Veel handvatten gekregen om in de praktijk mee aan de slag te gaan.
Een inspirerende cursus die voortdurend verband probeert te leggen tussen theorie en praktijk. tevens wordt direct ingespeeld op vragen (praktisch)van de cursisten. maakt het interactief.
Zeer veel informatie gekregen die ook direct toepasbaar is in de praktijk! Echt een eyeopener. Ik kijk totaal anders naar mijn patienten na deze cursus. Dit zou verplichte stof moeten zijn voor iedereen die in de PG werkt.
Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.
Donderdag 30 januari, vrijdag 31 januari, vrijdag 14 februari, zaterdag 15 februari en vrijdag 21 maart 2025
Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (Kwaliteitshuis - KRF en SKF) / Deelregister Geriatriefysiotherapeut (NVFG) / Oefentherapeut (coulance regeling) met 68 punten.
Uitleg coulance regeling voor oefentherapeuten.
Deze cursus wordt georganiseerd voor Envida.
Na de cursus kan je de kennis uit de basiscursus toepassen in de dagelijkse praktijk op een PG-afdeling. Tevens heb je op basis van casuïstiek de vaardigheden die hiervoor nodig zijn geoefend en ben je bekend met de extra sociale vaardigheden die de rol van fysiotherapeut op een PG-afdeling met zich meebrengt.
De dagelijkse zorg voor PG-cliënten vraagt om een zeer specifieke manier van benaderen en behandelen. We hebben te maken met mensen met een afnemende belastbaarheid als onderdeel van een onomkeerbaar proces. Kwaliteit van leven vormt het belangrijkste doel.
Deze scholing wil behandelaren die betrokken zijn bij de dagelijks zorg en behandeling van PG-cliënten meer armslag geven en is als zodanig een praktische verdieping van de basiscursus 'Psychogeriatrie'.
De achteruitgang bij de PG-client wordt in vier fasen onderverdeeld. Er zal een praktische vertaling gemaakt worden van dit 4-fasenconcept zowel in diagnostische als in therapeutische zin. Men leert aan de hand van een observatieformulier de problematiek van de PG-client in kaart te brengen en aan te sluiten op het (behandel) niveau. Het wat- hoe- en waarom speelt hierin een centrale rol. Observeren, analyseren en komen tot behandeldoelen en een behandelplan.
Met name de fase overgangen en de consequenties van tonus- en gedragsveranderingen op de grens van vermogen tot waarnemen zijn belangrijke aandachtspunten.
Er zal praktisch getraind worden gericht op het functioneren van de client waarbij het vermogen van de romp een belangrijk onderdeel is.
Transfer- en looptraining, het inzetten van hulpmiddelen en functionele oefeningen zullen worden uitgelicht. Ook de mogelijkheden om een (foetale) houding te inhiberen zullen worden geëxploreerd en de wijze waarop houdingen zijn te beïnvloeden zullen nader worden besproken.
Interactief
Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?
Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?
Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?
Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?
Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?
Vera van Opstal-Verbruggen
e-mail:
telefoon: 06 82 14 86 45
(bereikbaar ma.middag en dinsdag t/m vrijdagochtend)
Frans Lanting
e-mail:
telefoon: 06 15 86 19 50