Aanmelden
Themagebied: Kinderen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten / kinderfysiotherapeuten / manueel therapeuten / orofaciaal fysiotherapeuten / kinderoefentherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn
Startdatum: maandag 17 maart 2025
Einddatum: donderdag 3 april 2025
Aantal deelnemers: Minimaal 24, maximaal 32
Gem. beoordeling:
(8.2/10)
197 beoordelingen
Studiebelasting: 16 uur
Aantal contacturen: 12
Aantal contactdagen: 2
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: 50/50
Niveau: verdieping
Cursusnummer: 2505451
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Quotes van cursisten

Vond een leuke cursus, heb veel geleerd en was goed georganiseerd.

Het enthousiasme van Monique werkt aanstekelijk.

Heel veel bijgeleerd, hoofdpijn in een breder kader van klachten rondom het hoofd.

Hele fijne cursus gehad. Op het einde was er voor mijn gevoel iets te krap gepland. Verder niets dan lof.

Het praktisch oefenen vond ik heel zinvol.

Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Data

Maandag 17 maart en donderdag 3 april 2025

Kosten

550,- (met NPi-kortingskaart) respectievelijk € 610,- inclusief verzorging en cursusmateriaal

Locatie

  • Conferentiecentrum Kaap Doorn (route)

Accreditatie

Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (KNGF en Keurmerk) / Deelregister Kinderfysiotherapeut / Deelregister Manueel therapeut met 16 punten.
Deze scholing is geaccrediteerd voor Oefentherapeuten (ADAP) met 14 punten.

Doel

Na deze cursus kan je het begeleidingstraject rond een kind met hoofdpijn organiseren.

Beschrijving

Hoofdpijn bij kinderen is een veel voorkomende klacht. Na cariës komen spanningshoofdpijn en migraine het meest voor bij kinderen en volwassenen. Kinderen met hoofdpijn zijn vaak beperkt in hun activiteiten en in hun sociale context. Tevens is er bij hoofdpijn vaak sprake van meer schoolverzuim en verminderde schoolprestaties; in welke mate is echter tot nog toe niet bekend.

Hoofdpijn richtlijnen conflicteren over het te geven advies en de therapiekeuzes t.a.v. niet-medicamenteuze behandelingen, aangezien het effect nog in onvoldoende mate is aangetoond. Binnen de fysiotherapie/oefentherapie bestaat er geen concreet behandelbeleid voor kinderen met hoofdpijn en de aanpak per therapeut kan enorm verschillen. Dit werkt shopgedrag in de hand, waarbij deze kinderen een diversiteit aan zorgverleners/therapeuten zien en vaak geconfronteerd worden met tegenstrijdige adviezen. Dit schept verwarring en onzekerheid en komt het kind met zijn hoofdpijn niet ten goede. Ook de beeldvorming naar buiten toe ten aanzien van de aangeboden zorg komt dit niet ten goede.

Het kind met hoofdpijn en zijn ouders/verzorgers zijn gebaat bij een eenduidig advies over het te lopen traject en de daarbij behorende therapiekeuzes. Binnenkomst bij een fysiotherapeut, kinderfysiotherapeut, kinderoefentherapeut, manueel therapeut, orofaciaal fysiotherapeut of psychosomatisch fysiotherapeut zou hierbij niet mogen uitmaken.

Het doel van deze cursus is het goed in kaart brengen van hoofdpijnklachten bij kinderen en de invloed daarvan op stoornis-, activiteiten- en participatieniveau; met aandacht voor somatiek, cognities, emoties, gedrag en de sociale context. Diagnostiek en interventies bij kinderen met hoofdpijnklachten zullen interactief worden aangeboden in deze 2-daagse cursus aan de hand van de meest recente literatuur.

Na de cursus kan je:

  • analyseren wat uitlokkende, in stand houdende en helpende factoren zijn m.b.t. hoofdpijn bij kinderen;
  • rode vlaggen bij kinderen met hoofdpijn herkennen en interpreteren;
  • de meest gebruikelijke technieken op het musculoskeletale vlak m.b.t. hoofdpijn bij kinderen uitvoeren;
  • een (multidisciplinair) behandelplan samenstellen;
  • lifestyle-adviezen voor kinderen met spanningshoofdpijn formuleren en deze onderbouwen.

Docenten

  • Monique Bot, kinderfysiotherapeut, manueel therapeut en gnatholoog
  • Kitty Rumping, fysiotherapeut en manueel therapeut

Cursusleiding

  • Monique Bot, kinderfysiotherapeut, manueel therapeut en gnatholoog
  • Sandra Sangers, Nederlands Paramedisch Instituut

Didactische werkwijze

Thuisstudie, responsiecollege, casuïstiek en practica

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Je contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

vera-van-opstal Vera van Opstal-Verbruggen
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 82 14 86 45
(bereikbaar ma.middag en dinsdag t/m vrijdagochtend)

Voor inhoudelijke vragen:

sandra-sangers Sandra Sangers
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 54 29 58 19