Dit zijn die juweeltjes van nascholing waar je je op verheugd, waarvoor je een dag uit je werk stapt en weet dat je op een volkomen integere manier wordt bijgepraat. Dat alles ook buiten de gebruikelijke Nederlandse 'narrow mindedness'
Zeer interessante cursus waarbij ik vanaf de eerste tot de laatste minuut gefascineerd heb geluisterd en er direct mee aan de slag kan!
Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.
Deze cursus is op dezelfde data ook als online scholing te volgen. Zie: Patroonherkenning: lage-rug en heup/lies - online
Woensdagmiddag en -avond 10 december 2025
€ 275,- (met NPi-kortingskaart) respectievelijk € 305,- inclusief verzorging en cursusmateriaal
Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (KNGF en Keurmerk) / Deelregister Bekkenfysiotherapeut / Deelregister Manueel therapeut / Oefentherapeut (coulance regeling) / Deelregister Sportfysiotherapeut met 6 punten.
Uitleg coulance regeling voor oefentherapeuten.
Na de cursus ben je in staat om diverse ‘pluis’- en ‘niet pluis’-patronen (met en zonder alarmgegevens) betreffende de lage-rug, de heup en lies te herkennen en op grond hiervan de implicaties voor het verdere beleid te bepalen.
Na de cursus kan je:
Aan fysiotherapeuten, manueel therapeuten en oefentherapeuten die zich verder willen bekwamen in het biomedisch redeneren (patroonherkenning) bij (pijn-)klachten biedt het NPi de mogelijkheid om deel te nemen aan vier verschillende ééndaagse cursussen:
Patroonherkenning: nek en hoofd
Patroonherkenning: schouder en elleboog
Patroonherkenning: lage-rug en heup/lies
Patroonherkenning: knie
Je wordt in deze cursussen getraind in het herkennen van ‘pluis’- en ‘niet pluis’-patronen betreffende verschillende lichaamsregio’s. Biomedisch fysiotherapeutisch redeneren (patroonherkenning) vormt de centrale leerinhoud van deze cursussen. Je wordt geholpen bij het vormgeven van het fysiotherapeutisch screenen: welke diagnostische oriëntatie (gesprek en lichamelijk onderzoek) is in dit kader relevant?
In deze cursus staan diverse ‘pluis’- en ‘niet pluis’-patronen betreffende de lage-rug, de heup en lies centraal. Aan de hand van diverse patiëntvoorbeelden worden veel patronen van aandoeningen en ‘disorders’ betreffende de lage-rug, de heup en lies aan de orde gesteld.
Het diagnostisch differentiëren tussen deze regio’s op grond van min of meer vergelijkbare pijnpatronen vormt een wezenlijk onderdeel van deze cursus. Je leert in deze cursus welke patronen van (pijn-)klachten binnen het fysiotherapeutische/oefentherapeutische indicatiedomein vallen, maar ook welke er buiten vallen. Per geschetst patiëntprofiel wordt bediscussieerd of verder fysiotherapeutisch/oefentherapeutisch onderzoek geïndiceerd is, worden de argumenten daarvoor benoemd en de plausibiliteit van de conclusies en redeneringen besproken. Naast de klinische expertise van de cursisten zelf en van de docent vormen externe evidenties uit de literatuur het toetsinstrument voor de genomen beslissingen. In dit kader is er aandacht voor prediction rules.
NB: Indien je je kennis over de lage-rug wil optimaliseren voorafgaand aan deze cursus, adviseren wij je om de KNGF-richtlijn Lage rugpijn en lumbosacraal radiculair syndroom (2021) en de samenvatting daarvan te bestuderen. Voor meer achtergrondinformatie over het thema lage-rugpijn en de KNGF-richtlijn Lage rugpijn en lumbosacraal radiculair syndroom zie de website van het KNGF.
Bij onvoldoende parate kennis over de lage-rug en het bekken raden wij je aan om de NPi-cursus 'Lage-rugpijnklachten: a state of the art' te volgen en/of het boek ‘De lendenwervelkolom en het bekken, lagerugpijn-klachten en fysiotherapie’ (Hagenaars en Bos, 2010) te lezen. Dit boek is verkrijgbaar in de NPi-Shop.
Leerlijnen 'Lage-rug' en 'Heup/lies'
De cursus 'Patroonherkenning: lage-rug en heup/lies' maakt onderdeel uit van twee leerlijnen binnen het NPi-scholingsaanbod; zie bovenstaande grafische weergaves van de leerlijnen. Het is niet noodzakelijk of verplicht om de cursussen binnen deze leerlijnen in de aangegeven voorkeursvolgorde te volgen. Op basis van eigen inzicht en individuele leerbehoefte bepaal je zelf waar je insteekt in deze leerlijnen.
Casuïstiek, responsiecollege, demonstratie
Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?
Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?
Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?
Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?
Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?
Vera van Opstal-Verbruggen
e-mail:
telefoon: 06 82 14 86 45
(bereikbaar ma.middag en dinsdag- t/m vrijdagochtend)
Michael Schermer
e-mail:
telefoon: 06 15 87 16 73