Aanmelden

Uw contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

joke-smit Joke (J.A) Smit
Medewerker Deskundigheidsbevordering
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 033 421 61 04

Voor inhoudelijke vragen:

sandra-sangers Sandra (S.E.M.) Sangers
Freelance co├Ârdinator Deskundigheidsbevordering / fysiotherapeut
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 54 64 21 56

Themagebied: Kinderen
Doelgroep: kinderfysiotherapeuten
Werkgebied: Eerstelijn / tweedelijn
Startdatum: vrijdag 26 januari 2018
Einddatum: zaterdag 10 februari 2018
Aantal deelnemers: Minimaal 24, maximaal 32
Gem. beoordeling:
(8.1/10)
88 beoordelingen
Studiebelasting: 24 uur
Aantal contacturen: 18
Aantal contactdagen: 3
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: 50/50
Niveau: verdieping
Cursusnummer: 1801811
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Cursusdata

Vrijdagmiddag en -avond 26 januari en zaterdag 27 januari en zaterdag 10 februari 2018.

Kosten

Euro 690,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 620,- met NPi-kortingskaart

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers: Algemeen fysiotherapeut (CKR) en Keurmerk Fysiotherapie / Kinderfysiotherapeut (CKR) met 24 punten.

Voorkennis, voorwaarden, ingangsniveau

Deze cursus is toegankelijk voor kinderfysiotherapeuten

Beschrijving

Bent u algemeen fysiotherapeut of oefentherapeut kijk dan hier voor een vergelijkbare cursus.

Bij kinderen komen functiestoornissen van de bekkenbodem vaker voor dan meestal wordt aangenomen. Wat is het achterliggende mechanisme en welke arts, paramedicus of andere hulpverlener moet ingeschakeld worden? Aangezien de behandeling van functiestoornissen van de bekkenbodem bij kinderen een hele specifieke aanpak vereist, is deze driedaagse vervolgcursus ontwikkeld.
In deze cursus worden de meest voorkomende urologische en proctologische aandoeningen bij kinderen besproken. Vaardigheden zullen worden ontwikkeld in het behandelen van kinderen met mictie- en defecatiestoornissen vanuit de oefentherapie. Invasieve behandeling komt in deze cursus niet aan de orde.
In samenwerking met kinderfysiotherapeuten is de bekkenbodem(oefen)therapie toegankelijk gemaakt voor kinderen. Signaleren is een onderdeel van deze cursus. Hiervoor is een goede anamnese en intake van groot belang. In de cursus zal gebruik worden gemaakt van specifiek voor deze doelgroep ontwikkelde vragenlijsten en intakeprocedures. De theorieblokken worden afgewisseld met veel praktijk in kleine groepen onder leiding van zowel bekken- als kinderfysiotherapeuten.

Doel

Na de cursus kan de deelnemer de meest voorkomende urologische en proctologische aandoeningen bij kinderen benoemen en de functiestoornissen van de bekkenbodem bij kinderen beschrijven en hiervoor een behandelplan opstellen. Tevens kan de deelnemer de grenzen van de eigen deskundigheid aangeven, de mogelijke stoornissen bij het kind herkennen en weet de deelnemer hoe en aan wie het kind doorverwezen kan worden.

Didactische werkwijze

Thuisstudie, hoorcollege, responsiecollege, casuïstiek en practica

Docenten

  • mw. M.M.P. van Assen-Willemsen Mspt, bekkenfysiotherapeut
  • mw. D.H. Bekedam, (kinder-)bekkenfysiotherapeut
  • mw. dr. I. Bicanic, gezondheidspsycholoog
  • mw. drs. N.J. Langendoen, kinderarts
  • mw. S.E.M. Sangers, fysiotherapeut, adem- en ontspanningstherapeut
  • mw. A.H.C. van Ulsen-Rust, kinderfysiotherapeut, kinderbekkenfysiotherapeut
  • E. van de Velden, psychotherapeut
  • mw. A. Wagenaar MSc, klinisch psycholoog

Cursusleiding

  • mw. A.H.C. van Ulsen-Rust, kinderfysiotherapeut, kinderbekkenfysiotherapeut
  • Sandra (S.E.M.) Sangers, Nederlands Paramedisch Instituut

Locatie

  • Conferentiecentrum Kaap Doorn (route)
Deze cursus maakt deel uit van onderstaande leerlijn:
Leerlijn

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram Vimeo