Belangstelling

Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijgt u toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site treft u alle extra cursusinformatie aan zoals bijvoorbeeld het cursusprogramma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Uw contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

vera-van-opstal Vera (V.G.) van Opstal-Verbruggen
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 033 421 61 34
(bereikbaar ma.middag en dinsdag t/m vrijdagochtend)

Voor inhoudelijke vragen:

frans-lanting Frans (F.N.) Lanting
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 15 86 19 50

Themagebied: Ouderen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten / geriatriefysiotherapeuten
Werkgebied: Tweede lijn
Planning nog niet bekend
Aantal deelnemers: Minimaal 20, maximaal 24
Gem. beoordeling:
(8.1/10)
19 beoordelingen
Studiebelasting: 7 uur
Aantal contacturen: 7
Aantal contactdagen: 1
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: Overwegend theoretisch
Niveau: expert
Cursusnummer: 1904771
Blended learning: Ja
Masterclass: Ja
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Kosten

Euro 275,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 250,- met NPi-kortingskaart

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers: Algemeen fysiotherapeut (CKR) / Kwaliteitsdeel van het CKR / Keurmerk Fysiotherapie / Geriatriefysiotherapeut (CKR) met 7 punten.

Voorkennis, voorwaarden, ingangsniveau

Ruime ervaring in de psychogeriatrie en de Vervolgcursus 'Psychogeriatrie' van het NPi dient te zijn gevolgd.

Beschrijving

Het NPi organiseert geregeld zgn. 'masterclasses'. Onder een masterclass verstaan we: een scholingsactiviteit, gegeven door een (inter-)nationaal gerenommeerde expert, die qua inhoud vernieuwend is voor paramedici die zich in een bepaalde richting hebben gespecialiseerd, en waarvoor een duidelijk omschreven ingangsniveau geldt.

In deze masterclass wordt de casuïstiek d.m.v. beeldopnamen getoond. Deze filmopnames zijn tot stand gebracht met medewerking van cliënten en medewerkers van zorggroep Maas & Waal (ZMW). Aan de hand van een gestructureerde beoordelingslijst (het 'waarom' uit het observatieformulier van de vervolgcursus) wordt het bewegend functioneren gedetailleerd in kaart gebracht waarna er een behandelvoorstel en handvatten voor de behandeling volgen. Het idee is om dat meteen op twee niveaus proberen te doen. Eén voor de verzorgenden op de afdeling om het bewegen optimaal te stimuleren door de dag heen (beweging gerichte zorg) en een oefenprogramma om de zwakke punten zo lang mogelijk op een zo hoog mogelijk niveau te houden.
Vooral beginnende dementerenden lijken niet in aanmerking te komen voor gerichte fysiotherapeutische training omdat het beeld 'redelijk lopend met een rollator' geen indicatie lijkt te hebben, maar wanneer we vergelijken met de gegevens van Rikli & Jones dan blijkt dat ze ver onder hun leeftijd niveau presteren en dat juist nu gerichte therapie essentieel is om het verlies van beweging vermogen te remmen en daarmee ook de ziekte.   
Gedragproblematiek blijft een belangrijk item in de zorg voor dementerenden. Maar de invalshoeken zijn zo verschillend dat het moeilijk is om een compleet beeld te krijgen, daarom de introductie van aan analyselijst om 'alle' aspecten nog eens de revue te passeren.

Doel

Na de masterclass is de deelnemer in staat het bewegend functioneren in kaart te brengen met behandelbare grootheden en heeft hiervoor handvatten voor de praktijk gekregen. Men is in staat om het bewegen op de afdeling te stimuleren en een oefenprogramma samen te stellen om dat bewegen op de afdeling zo lang mogelijk optimaal te houden.

Didactische werkwijze

Responsiecollege; de nadruk zal liggen op het werken in werkgroepen en dan plenair een discussie en conclusie. Er wordt dus een groot beroep gedaan wordt op de actieve participatie van de deelnemers. Er is ruimte om zelf een casus in te brengen, belangrijk is dan dat naast het 'waarom' van het observatieformulier er ook beeldmateriaal is.

Docent

  • Jan van de Rakt, fysiotherapeut

Cursusleiding

  • Jan van de Rakt, fysiotherapeut
  • Frans (F.N.) Lanting, Nederlands Paramedisch Instituut

Locatie

  • Fletcher Hotel-Restaurant De Buunderkamp te Wolfheze (route)
Deze cursus maakt deel uit van onderstaande leerlijn:
Leerlijn

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram Vimeo