Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijgt u toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site treft u alle extra cursusinformatie aan zoals bijvoorbeeld het cursusprogramma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Uw contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

caroline-schouten Caroline (C.W.) Schouten-van Oudheusden
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 033 421 61 35
(bereikbaar dinsdag van 9.00 uur tot 15.00 uur en van 9.00 uur tot 12.00 uur op de overige dagen)

Voor inhoudelijke vragen:

hans-bult Hans (H.J.) Bult MSc
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 54 29 58 19

Themagebied: Kinderen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten / kinderfysiotherapeuten / sportfysiotherapeuten / revalidatiefysiotherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn
Startdatum: woensdag 9 oktober 2019
Einddatum: woensdag 13 november 2019
Aantal deelnemers: Minimaal 25, maximaal 32
Gem. beoordeling:
(7.8/10)
64 beoordelingen
Studiebelasting: 14 uur
Aantal contacturen: 12
Aantal contactdagen: 2
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: 50/50
Niveau: post-HBO elementair
Cursusnummer: 1901051
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Videotrailer

Cursusdata

Woensdag 9 oktober en woensdag 13 november 2019

Kosten

Euro 480,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 430,- met NPi-kortingskaart

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers: Algemeen fysiotherapeut (CKR) / Kwaliteitsdeel van het CKR / Keurmerk Fysiotherapie / Kinderfysiotherapeut (CKR) / Sportfysiotherapeut (CKR) met 12 punten.
Deze cursus is geaccrediteerd voor Oefentherapeuten (ADAP) met 13 punten.

Voorkennis, voorwaarden, ingangsniveau

Voor het volgen van deze cursus is voldoende inspanningsfysiologische basiskennis nodig. U kunt deze vergaren door de NPi-cursus ‘Inspanningsfysiologie en oefentherapie' te volgen of hoofdstukken 1 t/m 11 uit het onderstaande boek grondig te bestuderen.

Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training
G.M. van der Poel, M.W.A. Jongert, J.J. de Morree
Derde, herziene druk, 2019
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum
ISBN 978 90 368 2256 5

Beschrijving

Om voor kinderen een bewegings- of trainingsprogramma op te zetten, gericht op het verbeteren van de lichamelijke fitheid, is algemene kennis over de inspanningsfysiologie vaak niet voldoende. Trainingsrichtlijnen zijn over het algemeen gebaseerd op studies met gezonde volwassenen. Kinderen zijn echter geen kleine volwassenen! Door groei en ontwikkeling vinden er allerlei fysiologische veranderingen plaats. Bovendien kunnen bij kinderen de kalenderleeftijd en de biologische leeftijd van elkaar afwijken. Kennis van de motorische en fysiologische ontwikkeling zijn dan ook noodzakelijk.

De effectiviteit van een trainingsprogramma als onderdeel van de behandeling wordt in eerste instantie bepaald door het juist toepassen van trainingsprincipes. Echter, trainingsrichtlijnen geven richting aan het trainingsproces, maar zijn geen 'gouden standaard'. Trainingsprogramma's dienen gevarieerd, leuk en uitdagend te zijn, waardoor kinderen mogelijk gemotiveerd worden om een actieve leefstijl na te streven. De gekozen oefenvormen dienen niet alleen aan te sluiten bij de motorische ontwikkeling van kinderen, maar ook bij de belevingswereld van kinderen in verschillende leeftijdsfases. Deze cursus richt zich op kinderen zonder chronische aandoeningen.

Daarnaast wordt de inhoud van een programma bepaald door de beschikbare middelen en ruimte en of er individueel wordt gewerkt of met groepen. Voor het uitvoeren van trainingsprogramma's zijn methodische en didactische vaardigheden dan ook van groot belang. Om de effecten van een trainingsprogramma te evalueren, is kennis van inspanningsfysiologische testen noodzakelijk.

In de cursus komen de volgende onderdelen als centrale thema's aan bod:

  • algemene inspanningsfysiologie;
  • fysiologische ontwikkeling van kinderen;
  • inspanningsfysiologie bij kinderen;
  • inspanningsfysiologische testen bij kinderen;
  • opstellen en uitvoeren van trainingsprogramma's.

Doel

Na de cursus kan de deelnemer, op basis van de aangereikte kennis en vaardigheden over inspanningsfysiologie en trainingsleer bij kinderen, een trainingsprogramma voor kinderen opzetten en evalueren.

Subdoelen

Na de cursus kan de deelnemer:

  • algemene inspanningsfysiologische principes vertalen naar kinderen;
  • de specifieke inspanningsfysiologische verschillen benoemen tussen volwassenen en kinderen;
  • op basis van testdoelen en testeisen gerichte keuzes maken binnen de beschikbare inspanningstesten voor kinderen van specifieke leeftijdsgroepen;
  • de bruikbare inspanningstesten voor deze leeftijdsgroepen in de praktijk uitvoeren en evalueren;
  • de gevonden testresultaten beoordelen aan de hand van referentie- en normwaarden;
  • op basis van de testresultaten en behandeldoelen voor een kind in een bepaalde leeftijdsgroep een trainingsprogramma opstellen, uitvoeren en evalueren.

Didactische werkwijze

Thuisstudie, responsiecollege, workshops en casuïstiek

Docenten

  • H.J. Bult MSc, sportfysiotherapeut
  • drs. J. van Norel, bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog
  • R. Schaaij MSc, kinderfysiotherapeut

Cursusleiding

  • drs. J. van Norel, bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog
  • Hans (H.J.) Bult MSc, Nederlands Paramedisch Instituut

Locatie

Deze cursus maakt deel uit van onderstaande leerlijn:
Leerlijn

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Quotes van cursisten

Ik heb 2 leuke en leerzame cursusdagen gehad. Jullie enthousiasme en kennis heb ik absoluut gewaardeerd!

De praktijk met BOT, KTK, MPST waren zeer leerzaam. - Ook de laatste middag vrij casuïstiek bespreken was super. - Ik zou naast Roy een tweede kinderfysiotherapeut die veel met sporters werkt inzetten voor deze cursus.

Ik vond het een prima cursus. Graag zou ik nog vervolgcursussen willen volgen op dit gebied. Misschien is het mogelijk om nog een cursus te organiseren met een verdere verdieping in het opstellen van behandelplannen. Verder ben ik nog geïnteresseerd in sport en kinderen.

Leuke cursus! Omdat ik weinig ervaring heb met testen had ik dat wel meer willen oefenen en dan vooral met het verwerken en interpretatie van de gegevens naar een trainingsprogramma.

Echt een leuke cursus met top docenten in elk opzicht! Prima georganiseerd en ook nog op een top locatie!

Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram Vimeo