Belangstelling

Uw contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

caroline-schouten Caroline (C.W.) Schouten-van Oudheusden
Medewerker Deskundigheidsbevordering
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 033 421 61 35
(bereikbaar dinsdag van 9.00 uur tot 15.00 uur en van 9.00 uur tot 12.00 uur op de overige dagen)

Voor inhoudelijke vragen:

marleen-buruma Marleen (M.) Buruma
Coördinator Deskundigheidsbevordering / fysiotherapeut
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 15 86 19 49
Bereikbaar: di. en do. tot 15.00 uur, vr. hele dag

Themagebied: Hart, vaat en longen
Doelgroep: fysiotherapeuten
Werkgebied: Eerstelijn / tweedelijn
Planning nog niet bekend
Aantal deelnemers: Minimaal 25, maximaal 40
Gem. beoordeling:
(8.4/10)
28 beoordelingen
Studiebelasting: 16 uur
Aantal contacturen: 12
Aantal contactdagen: 2
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: Grotendeels theorie
Niveau: post-HBO elementair
Cursusnummer: 1402931
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Kosten

Euro 440,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 395,- met NPi-kortingskaart

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd voor het register: Algemeen fysiotherapeut (CKR) en Keurmerk Fysiotherapie met 16 punten.

Beschrijving

Een transplantatie is het vervangen van een slecht of geheel niet meer functionerend orgaan van een patiënt door dat van een donor. Organen die getransplanteerd kunnen worden, zijn bijvoorbeeld het hart, de huid, de longen, de nieren, de pancreas (alvleesklier) en de lever. Ook gedeelten van organen zoals huid en lever worden wel getransplanteerd. Als er een chronische afstoting tegen het nieuwe lichaamsvreemde orgaan plaatsvindt gebeurt dit meestal in de eerste zes maanden na de transplantatie. Het is nodig voor de patiënt om voor de rest van zijn leven dagelijks een aantal anti-afstotingsmedicijnen in te nemen, hierdoor is hij wel vatbaarder voor andere simpele infecties zoals een verkoudheid of griep.

In deze tweedaagse cursus wordt ingegaan op hart- en longtransplantaties. Er ontstaat een groeiende groep patiënten met een hart- of longtransplantatie, zowel patiënten voor transplantatie, op de wachtlijst, als na transplantatie. De begeleidende rol van de fysiotherapeut, niet alleen in de transplantatie centra, maar juist ook in de eerste lijn, is essentieel  voor het slagen van de pre- en post- transplantatie doelen.

De volgende onderwerpen komen uitgebreid aan bod:

  •    transplantatiezorg algemeen en in de toekomst
  •    de hart- en longoperatie's en problemen rond afstoting
  •    fysiotherapeutische zorg: pre- en postoperatief
  •    inspanningslimitaties en -beperkingen
  •    psychosociale aspecten en therapietrouw
  •    interactieve casuïstiek

Doel

Na de cursus heeft de deelnemer inzicht in het pre- en postoperatieve beleid rond een long- en harttransplantatie en kan hij invulling geven aan de fysiotherapeutische begeleiding en behandeling.

Didactische werkwijze

Hoorcollege, responsiecollege en casuïstiek

Docenten

  • dr. W. van der Bij, internist/longtransplantatie arts
  • mw. dr. F. Dobbels, psycholoog
  • dr. D.A. Hesselink, internist, nefroloog
  • mw. S.M. Jongenotter-Vermeulen , fysiotherapeut
  • mw. drs. G.D. Reinsma, fysiotherapeut, bewegingswetenschapper UMCG Groningen
  • prof. dr. T. Troosters, fysiotherapeut
  • mw. K. Valkenet, fysiotherapeut

Cursusleiding

  • mw. drs. G.D. Reinsma, fysiotherapeut, bewegingswetenschapper UMCG Groningen
  • Marleen (M.) Buruma, Nederlands Paramedisch Instituut

Locatie

  • Bilderberg hotel De Buunderkamp te Wolfheze (route)
Deze cursus maakt deel uit van onderstaande leerlijn:
Leerlijn

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram