Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijgt u toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site treft u alle extra cursusinformatie aan zoals bijvoorbeeld het cursusprogramma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Uw contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

joke-smit Joke (J.A) Smit
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 033 421 61 04

Voor inhoudelijke vragen:

michael-schermer Michael (M.P.T.) Schermer
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: +31 (0) 6 15 87 16 73

Themagebied: Neurologie
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten / geriatriefysiotherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn
Startdatum: zaterdag 5 september 2020
Einddatum: zaterdag 3 oktober 2020
Aantal deelnemers: Minimaal 24, maximaal 36
Gem. beoordeling:
(8.1/10)
139 beoordelingen
Studiebelasting: 25 uur
Aantal contacturen: 15
Aantal contactdagen: 2,5
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: 50/50
Niveau: post-HBO elementair
Cursusnummer: 2002411
Blended learning: Ja
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Videotrailer

Cursusdata

Zaterdag 5 september, vrijdagmiddag en -avond 2 oktober en zaterdagochtend 3 oktober 2020

Kosten

Euro 595,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 535,- met NPi-kortingskaart

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers: Algemeen fysiotherapeut (CKR) / Kwaliteitsdeel van het CKR / Keurmerk Fysiotherapie / Geriatriefysiotherapeut (CKR) / Oefentherapeut (coulance regeling) met 25 punten.

Beschrijving

Veel patiënten raadplegen de (geriatrie)fysiotherapeut met klachten die een neurologische betekenis kunnen hebben; denk hierbij aan hoofdpijn, duizeligheid, tintelingen in armen en benen, sensorische stoornissen en vermindering van spierkracht. Ook patiënten met neurodegeneratieve aandoeningen of na een cerebrovasculair accident zullen, via transmurale netwerken, in toenemende mate voor behandeling worden overgedragen naar de eerstelijn. Menig fysiotherapeut geeft aan dat het klinisch-neurologisch onderzoek van de patiënt moeilijk is en vooral de interpretatie daarvan en de consequenties voor het bewegen. Veel leerboeken over het klinisch-neurologisch onderzoek zijn geschreven voor neurologen met als doel een letsel te lokaliseren of een etiologische diagnose te stellen. Er zijn nauwelijks handboeken voorhanden die de betekenis van het klinisch-neurologisch onderzoek plaatsen in de context van het functioneren van de patiënt. Een leerzaam interactief programma is ontwikkeld om in deze leemte te voorzien. Voldoende redenen om de competenties van de (geriatrie)fysiotherapeut met betrekking tot het klinisch-neurologisch onderzoek aan te scherpen en een praktisch georiënteerde, interactieve en competentiegerichte cursus te organiseren die de deelnemers in staat stelt om op adequate wijze het klinisch-neurologisch onderzoek uit te voeren, te systematiseren en te interpreteren.

In de cursus zal aandacht worden besteed aan het identificeren van de aard van stoornissen en de dysfuncties van het zenuwstelsel, alsook de relatie tussen beide.
De theoretische kennis wordt verworven aan de hand van zelfstudie met de interactieve website die maximaal gebruikmaakt van de hedendaagse communicatie- en informatietechnologie. Interacties sporen de therapeut aan tot het exploreren en interpreteren van de klinische bevindingen. Videofragmenten illustreren de verschillende klinische beelden.
Aan de hand van casuïstiek worden onderzoeksdoelstellingen geformuleerd, klinische tests geselecteerd en uitgevoerd, en de klinische bevindingen geïnterpreteerd in relatie tot het functioneren van de patiënt.

Tijdens de zelfstudie en in de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  •   algemeen onderzoek van patiënten met neurologische aandoeningen
  •   basisonderzoek van spraak- en taalstoornissen
  •   klinisch-neurologisch onderzoek van de voor een (geriatrie)fysiotherapeut relevante hersenzenuwen
  •   klinisch-neurologisch onderzoek van het motorische systeem
  •   klinisch-neurologisch onderzoek van het sensorische systeem
  •   klinisch-neurologisch onderzoek van praxie-, gnosie- en lichaamsschemastoornissen.

Deze cursus is opgezet in samenwerking met het Departement Revalidatiewetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven).

Blended learning
Deze cursus is blended van vorm. De cursus bestaat naast fysieke cursusdagen uit het bestuderen van het boek ‘Neurologische aandoeningen. Klinisch onderzoek’ en de bijbehorende interactieve website.

Verplichte literatuur (niet inbegrepen in de cursusprijs):
Het boek ‘Neurologische aandoeningen. Klinisch onderzoek’ (incl. gebruik van de interactieve website) uit 2017 van prof. dr. W. De Weerdt.
ISBN-nummer: 9789463442640.

Doel

Na de cursus beheerst de deelnemer de voor de (geriatrie)fysiotherapeut relevante klinisch-neurologische tests. Tevens kan hij de consequenties van de uitkomsten van deze tests voor de behandeling aangeven.

Didactische werkwijze

Thuisstudie (bestudering boek en interactieve website), responsiecollege, demonstratie, vaardigheidstraining

Docenten

  • prof. dr. H. Devos, assistant professor Neurorevalidatie, University of Kansas Medical Center
  • prof. dr. G.S.A.F. Verheyden, assistant professor Neurorevalidatie, KU Leuven

Cursusleiding

  • prof. dr. H. Devos, assistant professor Neurorevalidatie, University of Kansas Medical Center
  • prof. dr. G.S.A.F. Verheyden, assistant professor Neurorevalidatie, KU Leuven
  • Michael (M.P.T.) Schermer, Nederlands Paramedisch Instituut

Locatie

  • Conferentiecentrum Kaap Doorn (route)

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Quotes van cursisten

De voorbereiding met computer, boek en vragenlijst was erg leerzaam

Het zelf zoeken naar de antwoorden met de computer en een erg prettige ontspannen sfeer tijdens de cursus hebben het leerproces voor mij bevordert, waarbij er veel gelegenheid was om vragen te stellen

Buitengewoon aangename sprekers

Perfecte cursus waar ik nu en in de toekomst mijn werk mee kan ondersteunen c.q. uitbreiden

Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram Vimeo