Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijgt u toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site treft u alle extra cursusinformatie aan zoals bijvoorbeeld het cursusprogramma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Uw contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

caroline-schouten Caroline (C.W.) Schouten-van Oudheusden
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 8214 0772
(bereikbaar dinsdag van 9.00 uur tot 15.00 uur en van 9.00 uur tot 12.00 uur op de overige dagen)

Voor inhoudelijke vragen:

hans-bult Hans (H.J.) Bult MSc
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 54 29 58 19

Themagebied: Kinderen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn
Startdatum: maandag 29 maart 2021
Einddatum: maandag 12 april 2021
Aantal deelnemers: Minimaal 24, maximaal 32
Gem. beoordeling:
(7.2/10)
20 beoordelingen
Studiebelasting: 14 uur
Aantal contacturen: 12
Aantal contactdagen: 2
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: 50/50
Niveau: verdieping
Cursusnummer: 2005711
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Cursusdata

Maandagmiddag en -avond 29 maart en maandagmiddag en -avond 12 april 2021

Kosten

Euro 480,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 430,- met NPi-kortingskaart

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd voor het register: Algemeen fysiotherapeut (KRF NL) / Vrij deel van het KRF NL / Keurmerk Fysiotherapie met 12 punten.
Deze cursus is geaccrediteerd voor Oefentherapeuten (ADAP) met 12 punten.

Beschrijving

Loopproblemen komen veel voor. Tussen de 5% en 10% van de kinderen die door de huisarts worden gezien betreft het vragen over het lopen. Ouders maken zich vaak zorgen als hun kind de voeten niet recht plaatst, pijnklachten heeft of gewoon ‘anders’ loopt. Kinderfysiotherapeuten en kinderoefentherapeuten worden hier veelvuldig voor geconsulteerd. Het is echter niet altijd duidelijk hoe klachten geduid moeten worden. Daarnaast is niet duidelijk of er wel of niet behandeld moet worden en hoe er behandeld moet worden. Sommige afwijkende looppatronen veroorzaken geen (pijn)klachten en verdwijnen in de loop der tijd door aanpassingen in de motoriek.

Deze cursus richt zich specifiek op (kinder)fysiotherapeuten en (kinder)oefentherapeuten werkzaam in de eerste lijn. Het centrale thema is het leren analyseren, onderzoeken en behandelen van loopproblemen bij kinderen van 4 t/m 12 jaar die hoofdzakelijk orthopedisch van aard zijn.

De eerste bijeenkomst gaat over het analyseren van het looppatroon; hoe is de fysiologische ontwikkeling, wat zijn normale variaties binnen het lopen, hoe maak je analyses van het looppatroon en welke aanvullende onderzoeksmogelijkheden er zijn in de 2e of 3e lijn. Tijdens de tweede bijeenkomst gaat het over alle mogelijke behandelopties. Welke stoornissen en/ of functiebeperkingen zijn wel of niet behandelbaar en op welke wijze zijn deze te beïnvloeden. Hierbij worden duidelijke richtlijnen gegeven voor een mogelijk behandelopbouw, rekening houdend met leeftijd van het kind en motorische vaardigheden. Voor- en nadelen van behandelvormen zoals spalken, het gebruik van gips, botox en aangepast schoeisel komen hierbij uitgebreid aan bod.

Doel

Na de cursus kan de deelnemer loopproblemen bij kinderen in de eerste lijn analyseren en daar waar mogelijk behandelen of gericht doorverwijzen naar andere hulpverleners.

Subdoelen

Na afloop van de cursus kan de deelnemer:

  • de fysiologische ontwikkeling van de kindervoet en de normale ontwikkeling van de motoriek binnen het looppatroon benoemen;
  • een objectieve ganganalyse maken binnen de mogelijkheden van de eerstelijnspraktijk;
  • relaties leggen tussen het gangbeeld en klachten van het kind of zorgen van de ouders;
  • een gericht behandelplan opstellen op basis van de hulpvraag van het kind en/of de ouders;
  • gericht doorverwijzen naar andere disciplines zoals een podotherapeut, kinderarts of andere medisch specialisten.

Didactische werkwijze

Hoor- en responsiecollege, praktijksessies en casuïstiekbesprekingen

Docenten

  • mw. dr. L. Bar-On, kinderfysiotherapeut
  • mw. Y. Bontekoning, podoloog en bewegingsanalyst
  • mw. M. Meurs-de Vries MSc MBa, kinderfysiotherapeut

Cursusleiding

  • mw. M. Meurs-de Vries MSc MBa, kinderfysiotherapeut
  • Hans (H.J.) Bult MSc, Nederlands Paramedisch Instituut

Locatie

  • Conferentiecentrum Kaap Doorn (route)
Deze cursus maakt deel uit van onderstaande leerlijn:
Leerlijn

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram Vimeo