Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijgt u toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site treft u alle extra cursusinformatie aan zoals bijvoorbeeld het cursusprogramma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Uw contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

joke-smit Joke (J.A) Smit
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 033 421 61 04

Voor inhoudelijke vragen:

michael-schermer Michael (M.P.T.) Schermer
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: +31 (0) 6 15 87 16 73

Themagebied: Lymfologie en oncologie
Doelgroepen: huidtherapeuten / oedeemfysiotherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn
Startdatum: vrijdag 5 maart 2021
Einddatum: zaterdag 17 april 2021
Aantal deelnemers: Minimaal 24, maximaal 40
Gem. beoordeling:
(8.1/10)
107 beoordelingen
Studiebelasting: 28 uur
Aantal contacturen: 18
Aantal contactdagen: 3
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: 50/50
Niveau: verdieping
Cursusnummer: 2104701
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Videotrailer

Cursusdata

Vrijdagmiddag en -avond 5 maart, zaterdag 6 maart en zaterdag 17 april 2021

Kosten

Euro 695,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 625,- met NPi-kortingskaart

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers: Algemeen fysiotherapeut (KRF NL) / Vrij deel van het KRF NL / Keurmerk Fysiotherapie / Oedeemfysiotherapeut (KRF NL) met 28 punten.

Voorkennis, voorwaarden, ingangsniveau

Oedeemfysiotherapeuten en geïnteresseerde huidtherapeuten. Enkele jaren ervaring binnen de lymfologie is een pre.

Beschrijving

“Behandel mijn aandoening, en leer mij het nodige zelf te doen.”

De visie op zorg en de patiënt verandert in snel tempo. Deze veranderende visie behelst begrippen als joint management (of samen-management), zelfmanagement, positieve gezondheid en eigen regie. Veelgehoorde termen, zeker ook bij de behandeling van patiënten met lymfoedeem. Maar wat betekenen begrippen als zelfmanagement en eigen regie nu eigenlijk? Waar komt deze veranderende visie op zorg vandaan, en wat houdt dit in voor uw behandeling van een patiënt met lymfoedeem? Hebben patiënten baat bij meer regie; wat is de meerwaarde ervan?

In de behandeling van lymfoedeem ligt het initiatief nu nog vaak bij de zorgverlener c.q. de professional – denk aan de medisch specialist, de verpleegkundige en de paramedicus. Deze stelt de diagnose en bepaalt vervolgens de therapie. De rol van de patiënt lijkt in veel gevallen meer passief van aard te zijn. Tegelijkertijd zien we dat de visie op gezondheid verschuift van 'gezondheid als afwezigheid van ziekte' naar 'het ontwikkelen van gunstige aanpassing aan een tijdelijke of blijvende gezondheidssituatie, en hoe deze zelf te managen'. Dit vraagt om een andere rol van de zorgverlener, met een nieuwe kijk op de patiënt.

Chronisch zieken die zelfmanagementvaardigheden in de praktijk brengen, ontwikkelen een grotere 'zelfredzaamheid' en ervaren meer grip op hun leven. Dit neemt hulpverleners (medici, paramedici en verplegers) werk uit handen, maar vraagt tegelijkertijd een andere aanpak van hen. Hulpverleners moeten leren verantwoordelijkheden te delen, over te dragen en los te laten, om de patiënt te 'empoweren'.

Deze cursus heeft ten doel de cursist de laatste wetenschappelijke inzichten te geven over de visie op zelfmanagement, de visie op de patiënt met lymfoedeem en op de psychologie van de patiënt met lymfoedeem. De cursist wordt meegenomen in het ontwikkelen van eigen zelfmanagementprogramma’s ten bate van de oedeempatiënt.
U krijgt praktische tools aangereikt die u direct in de dagelijkse praktijk kunt toepassen.

Cursusinhoud:

In de cursus komen de veranderende visie op gezondheid, de wetenschappelijke en theoretische inzichten en achtergrond van zelfmanagement en het Chronic Care Model (CCM) aan bod, waarbij er ruim aandacht wordt geschonken aan gedragsverandering en beïnvloedingsmogelijkheden. Ook de plaats van zelfmanagement binnen de Richtlijn Lymfoedeem, en begrippen als gezondheidsvaardigheden, de rol van patiëntenorganisaties, digitale ondersteuningsmogelijkheden en de vereiste competenties van de hulpverlener worden besproken en behandeld. De theorie vormt de basis voor de praktijk. Tijdens het volgen van deze cursus wordt u steeds opnieuw uitgedaagd deze kennis direct toe te passen in uw eigen beroepspraktijk.

Samenwerking met Stichting Lymfologie Centrum Nederland

Deze cursus is ontwikkeld door de Stichting Lymfologie Centrum Nederland, waarmee het NPi sinds 2015 samenwerkt. De SLCN heeft als doel om kennis en ervaring omtrent lymf- en lipoedeem te verzamelen en ter beschikking te stellen aan hen die te maken hebben met lymfologische aandoeningen en lymfoedeem in het bijzonder, waaronder hulpverleners en patiënten(-organisaties).

Doel

Na de cursus beschikt de cursist over kennis, inzichten en vaardigheden die het mogelijk maken zelfmanagement een volwaardige plaats te geven binnen de individuele lymfoedeembehandeling. Tevens beschikt de cursist na afloop over kennis, inzichten en vaardigheden, die het mogelijk maken een zelfmanagementcursus te geven aan en te organiseren voor groepen cliënten met lymfoedeem in alle fasen van de behandeling.

Subdoelen

Na de cursus:

  • is de deelnemer op de hoogte van de aanpak zoals beschreven in de NVDV-richtlijn lymfoedeem en de centrale plaats van zelfmanagement daarbinnen.
  • kan de deelnemer de nieuwe visie op zorg, de gevolgen voor de organisatie van de zorg en de rol en plaats van zelfmanagement binnen de behandeling van de cliënt met lymfoedeem benoemen.
  • kan de deelnemer benoemen over welke competenties een therapeut dient te beschikken om cliënten met lymfoedeem zelfmanagementvaardigheden aan te leren.
  • kan de deelnemer benoemen over welke competenties een cliënt met lymfoedeem dient te beschikken om zelfredzaam te kunnen zijn.
  • heeft de deelnemer meer begrip voor verminderde zelfmanagement-vermogens bij cliënten met (stressvolle) chronische aandoeningen en kent de cursist de kracht van het bieden van hoop op verbetering als factor die bijdraagt aan verhoging van de zelfeffectiviteit.
  • kan de deelnemer op basis van de uitkomsten van recent onderzoek aangeven wat de mate van therapietrouw met betrekking tot zelfmanagement is, de factoren die hierop van invloed zijn en de invloed van zelfmanagement op de uitkomsten van de therapie.
  • is de deelnemer bekend met een praktisch werkmodel (het ‘gevolgenmodel’) voor zowel de cliënt als de therapeut, dat direct aanschouwelijk maakt waaraan gewerkt kan worden om meer grip te krijgen op de klachten d.m.v. het zoveel mogelijk opheffen van de overbelastende en stressvolle gevolgen die de klachten in negatieve zin beïnvloeden.
  • kan de deelnemer het gevolgenmodel hanteren bij het aanleren van zelfmanagementvaardigheden aan cliënten met lymfoedeem.
  • kan de deelnemer benoemen uit welke fasen een goed adviesgesprek bestaat, hoe zelfmanagementkennis en vaardigheden worden overgedragen en welke informatie en adviezen van belang zijn om aan cliënten met lymfoedeem te verstrekken.
  • kan de deelnemer omgaan met weerstanden bij de cliënt en hoe deze verminderd kunnen worden.
  • kan de deelnemer aangeven waarom en welke vorm van compressie aan cliënten met lymfoedeem dient te worden aangeleerd en welke factoren de therapietrouw kunnen belemmeren.
  • kan de deelnemer cliënten met lymfoedeem methodisch voorlichten over de juiste wijze van het gebruik van compressiemiddelen en kan hij de therapietrouw van cliënten t.a.v. het gebruik van compressiemiddelen bevorderen middels een adequate communicatie.
  • weet de deelnemer hoe hij een zelfmanagementcursus voor cliënten met lymfoedeem kan structureren, organiseren en financieren.
  • beheerst de deelnemer de benodigde communicatieve basisvaardigheden om een zelfmanagementcursus te kunnen geven aan groepen cliënten met lymfoedeem. Hij kan daartoe korte theoretische achtergronden afwisselen met praktische oefeningen.
  • kan de deelnemer een groepsinstructie geven over relevante thema’s binnen de behandeling van cliënten met lymfoedeem.
  • is de deelnemer (beter) in staat om groepsdynamische processen aan te sturen. De deelnemer weet hoe te reageren op emoties in de groep, is zich bewust van (het belang van) non-verbale communicatie en maakt gebruik van de dynamiek en aanwezige kennis in de groep.
  • kan de deelnemer veel voorkomende, therapiebelemmerende, psychopathologische comorbiditeit bij lymfoedeem herkennen en weloverwogen besluiten wanneer zelf te behandelen en wanneer en naar wie door te verwijzen.

Didactische werkwijze

Hoor- en responsiecollege, verwerkingsopdrachten, casuïstiek, vaardigheidstraining

Docenten

  • mw. S.C.C. van Beusekom, huidtherapeut, oedeemtherapeut
  • mw. E.R. Brouwer, business development manager innovatie compressie
  • mw. A.M. Fleming, MA, Post MSc, gezondheidszorgpsycholoog BIG
  • A.A. Hendrickx, fysiotherapeut
  • mw. S. Ross, fysiotherapeut, coach
  • mw. H.R. Schollema-Noordhof, fysiotherapeut
  • mw. N. de Waard, opleidingsadviseur, MI-trainer
  • mw. I. Zonderland, trainer communicatie

Cursusleiding

  • mw. E.R. Brouwer, business development manager innovatie compressie
  • A.A. Hendrickx, fysiotherapeut
  • Michael (M.P.T.) Schermer, Nederlands Paramedisch Instituut

Locatie

  • Conferentiecentrum Kaap Doorn (route)
Deze cursus maakt deel uit van onderstaande leerlijn:
Leerlijn

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Quotes van cursisten

Zeer leerzame cursus met zeer bevlogen docenten met veel kennis.

Verrassend goede cursus!

Ik heb een heleboel handvatten gekregen over het zelfstandig maken van patiënten. Ik heb gelijk een paar dingen toegepast in de praktijk en de patiënten zijn er over te spreken om de regie in eigen hand te krijgen. Ik heb al met een verpleegkundige van de mamma care gesproken over het opstarten van groepsbijeenkomsten.

Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram Vimeo