Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijgt u toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site treft u alle extra cursusinformatie aan zoals bijvoorbeeld het cursusprogramma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Uw contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

karin-pot-tieleman Karin (K.) Pot-Tieleman
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 8212 4678
(bereikbaar ma.ochtend, di.ochtend, do.middag en vr.middag)

Voor inhoudelijke vragen:

michael-schermer Michael (M.P.T.) Schermer
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: +31 (0) 6 15 87 16 73

Themagebied: Arbeid en bedrijf / Algemeen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten / ergotherapeuten / arbeidsfysiotherapeuten / bedrijfsfysiotherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn
Startdatum: zaterdag 5 juni 2021
Einddatum: zaterdag 5 juni 2021
Aantal deelnemers: Minimaal 20, maximaal 32
Studiebelasting: 10 uur
Aantal contacturen: 6
Aantal contactdagen: 1
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: 50/50
Niveau: verdieping
Cursusnummer: 2106121
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Cursusdatum

Zaterdag 5 juni 2021

Kosten

Euro 250,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 225,- met NPi-kortingskaart

Accreditatie

Accreditatie in aanvraag

Beschrijving

Let op: Accreditatie wordt aangevraagd voor de registers: Algemeen fysiotherapeut (KRF NL) /  Bedrijfsfysiotherapeut (KRF NL) / Vrij deel van het KRF NL / Keurmerk Fysiotherapie

Rug-, nek- en/of schouderpijn, vermoeidheid, hoofdpijn, visusklachten, vermoeide ogen, stressgevoelens en slapeloosheid ten gevolge van frequent beeldschermgebruik vormen een toenemend probleem, doordat steeds meer mensen op hun werk en thuis computers, laptops, tablets en smartphones gebruiken. Het continu in beslaggenomen zijn door en onmiddellijk willen reageren op de binnenkomende informatie is niet bevorderlijk voor regeneratieve processen. Dat deze ‘tech stress leefstijl’ bijdraagt aan de ontwikkeling van diverse fysieke ongemakken en ziekten is evident. Ook op jonge leeftijd is hier al sprake van, doordat kinderen op school en thuis frequent van laptops, tablets en smartphones gebruikmaken.

In deze cursus wordt uitgelegd en getoond hoe het gebruik van computers, laptops, tablets en smartphones evolutionaire reactiepatronen activeert, die de mens voorheen in staat stelden om te overleven, maar nu onze gezondheid nadelig beïnvloeden en bijdragen aan de ontwikkeling van fysiek ongemak en aandoeningen. Belangrijke factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van klachten en symptomen worden belicht, zoals onbewust verhoogde spierspanning, oppervlakkige ademhaling, ongunstige ergonomie, werkstijl, levensstijl en evolutionaire valkuilen met betrekking tot ons (beweeg)gedrag. Hierdoor wordt inzichtelijk gemaakt hoe het kan dat zoveel mensen nog steeds fysiek ongemak ervaren nadat hun werkplek (stoel, bureau, monitor) ergonomisch geoptimaliseerd is. Tevens worden er strategieën uiteengezet die clinici voor hun cliënten en zichzelf kunnen hanteren om fysieke klachten en aandoeningen ten gevolge van veelvuldig beeldschermgebruik te voorkomen en de gezondheid op het werk en thuis te optimaliseren.

Verplichte literatuur (niet bij de prijs inbegrepen):
Het boek ‘Tech Stress - How technology is hijacking our lives, strategies for coping, and pragmatic ergonomics’ (Peper, Harvey & Faass, 2020)

Doel

Na de cursus kan de deelnemer cliënten helpen bij het bewustworden van hun coverte fysiologische reacties tijdens beeldschermgebruik. Tevens kan hij bewezen effectieve strategieën hanteren ter voorkoming van fysieke klachten en aandoeningen ten gevolge van veelvuldig beeldschermgebruik en ter bevordering van de gezondheid.

Didactische werkwijze

Thuisstudie, hoor- en responsiecollege, demonstratie, ervaringsoefeningen

Docent

  • prof. dr. E. Peper, experimenteel psycholoog, professor San Francisco State University

Cursusleiding

  • prof. dr. E. Peper, experimenteel psycholoog, professor San Francisco State University
  • Michael (M.P.T.) Schermer, Nederlands Paramedisch Instituut

Locatie

  • Conferentiecentrum Kaap Doorn (route)
Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram Vimeo