Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijgt u toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site treft u alle extra cursusinformatie aan zoals bijvoorbeeld het cursusprogramma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Uw contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

marjan-van-keeken Marjan (M.T.) van Keeken
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 8284 5081
Bereikbaar dinsdag t/m donderdag 9.00 uur tot 16.30 uur en vrijdag van 13.00 uur tot 16.30 uur

Voor inhoudelijke vragen:

hans-bult Hans (H.J.) Bult MSc
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 54 29 58 19

Themagebied: Ouderen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / manueel therapeuten / orofaciaal fysiotherapeuten / geriatriefysiotherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn
Startdatum: vrijdag 23 april 2021
Einddatum: zaterdag 24 april 2021
Aantal deelnemers: Minimaal 24, maximaal 27
Gem. beoordeling:
(8.4/10)
379 beoordelingen
Studiebelasting: 16 uur
Aantal contacturen: 12
Aantal contactdagen: 2
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: 50/50
Niveau: post-HBO elementair
Cursusnummer: 2100891
Blended learning: Nee
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Videotrailer

Cursusdata

Vrijdagmiddag en -avond 23 april en zaterdag 24 april 2021

Kosten

Euro 480,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 430,- met NPi-kortingskaart

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers: Algemeen fysiotherapeut (KRF NL) / Vrij deel van het KRF NL / Keurmerk Fysiotherapie / Geriatriefysiotherapeut (KRF NL) / Manueeltherapeut (KRF NL) / Orofaciaal fysiotherapeut (KRF NL) met 16 punten.

Beschrijving

Deze cursus is tevens geaccrediteerd door Pro-Q-Kine, Kwaliteitsbevordering voor Kinesitherapeuten (24 punten)

Duizeligheid is een regelmatig voorkomende klacht op het spreekuur van de huisarts. In een normpraktijk melden zich per jaar ongeveer 35 mensen met klachten van draaiduizeligheid of lichtheid in het hoofd. Deze klacht neemt sterk toe met de leeftijd en kan valincidenten tot gevolg hebben. Angst voor duizeligheid en het vermijden van bewegingen of activiteiten kunnen leiden tot andere lichamelijke klachten en zelfs tot een sociaal isolement.
De klacht ‘duizeligheid’ kan een acuut of chronische karakter hebben en variëren van heftige, kortdurende aanvallen tot vage, langdurige sensaties. Zowel bij acute als chronische duizeligheid zijn vele oorzaken mogelijk. De meeste cliënten met duizeligheid worden door de huisarts zelf behandeld. Een klein percentage wordt, voor verdere diagnostiek, verwezen naar een medisch specialist.
De diagnose wordt gesteld op basis van anamnese en lichamelijk onderzoek. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen draaiduizeligheid en klachten die bestaan uit een licht gevoel in het hoofd of het gevoel flauw te vallen. Draaiduizeligheid is over het algemeen vestibulair van aard. De meest voorkomende syndromen van draaiduizeligheid zijn benigne paroxysmale positieduizeligheid (BPPD), neuritis vestibularis en het syndroom van Ménière. Cliënten met duizeligheid worden in toenemende mate verwezen naar de fysiotherapeut, zowel in de 1e, 2e als 3e lijn.
 
In deze cursus staat de klacht ‘vestibulaire duizeligheid’ centraal. Voor de fysiotherapeut zijn de BPPD en de perifeer vestibulaire uitval relevante diagnosen. Deze vormen van duizeligheid zijn doorgaans goed behandelbaar met voldoende wetenschappelijke onderbouwing.
Naast inzicht in de onderliggende mechanismen voor de klacht ‘duizeligheid’ zal het accent liggen op praktisch bruikbare kennis en vaardigheden onder begeleiding van experts op dit terrein. Het streven is dat de cursist na afloop van de cursus in staat is om de cliënt met duizeligheid op adequate wijze te onderzoeken, te behandelen en alarmsignalen (rode vlaggen) te herkennen, die kunnen wijzen op (ernstige) pathologie.

Leerlijn ‘Duizeligheid’
De cursus ‘Fysiotherapie bij perifeer vestibulaire duizeligheid’ maakt onderdeel uit van de NPi-leerlijn ‘Duizeligheid’; zie onderstaande grafische weergave van de leerlijn.

Doel

Na de cursus is de deelnemer in staat om:
• verschillende vormen van duizeligheid diagnostisch te onderscheiden;
• vast te stellen of er, in het geval van vestibulaire duizeligheid, een fysiotherapeutische behandelindicatie bestaat;
• een behandelplan op te stellen en uit te voeren voor cliënten met perifeer vestibulaire duizeligheid.

Subdoelen

Na de cursus:

  • heeft de deelnemer inzicht in de incidentie van duizeligheid in het algemeen, in de veelheid aan aandoeningen die duizeligheid kunnen veroorzaken en in de rode vlaggen. Tevens kan hij aan de hand van anamnestische gegevens vestibulaire duizeligheid herkennen.
  • kent de deelnemer de anatomie en fysiologie van het evenwichtsorgaan en kan hij centraal vestibulaire duizeligheid en perifeer vestibulaire duizeligheid van elkaar onderscheiden.
  • kan de deelnemer de diagnostische criteria voor BPPD benoemen en de methodiek-systematiek van het diagnostische proces bij cliënten met dit klachtenbeeld beschrijven. Tevens kan hij een evidence based behandelplan opstellen voor cliënten met verschillende vormen van BPPD.
  • kan de deelnemer de diagnostische en therapeutische manoeuvres om BPPD te diagnosticeren en te behandelen op de juiste wijze uitvoeren.
  • kent de deelnemer de oorzaken en gevolgen van perifeer vestibuliare uitval. Daarnaast is hij bekend met de natuurlijke herstelmechanismen na een perifeer vestibulaire uitval en de indicatie voor fysiotherapie ter optimalisering van het herstelproces.
  • kan de deelnemer de diagnostische criteria voor perifeer vestibulaire uitval benoemen en de methodiek-systematiek van het diagnostische proces bij cliënten met dit klachtenbeeld beschrijven. Tevens kan hij een evidence based behandelplan opstellen voor cliënten met perifeer vestibulaire uitval.
  • kan de deelnemer de klinische (bedside) testen om een perifeer vestibulaire uitval te diagnosticeren op de juiste wijze uitvoeren. Tevens kan hij een individueel oefenprogramma opstellen en uitvoeren, passend bij de verschillende symptomen die tijdens het diagnostische proces naar voren zijn gekomen.
  • heeft de deelnemer kennis m.b.t. de gepubliceerde RCT’s op het gebied van het effect van vestibulaire revalidatie bij perifeer vestibulaire dysfunctie.
  • heeft de deelnemer gestructureerd overzicht over de hem aangereikte diagnostische en therapeutische middelen/handelingen. Tevens heeft hij aan de hand van een stroomdiagram inzicht in de diverse beslismomenten tijdens het diagnostische en therapeutische proces.
  • is de deelnemer in staat om - aan de hand van een aantal casussen - de juiste, beargumenteerde beslissingen te nemen binnen het diagnostische en therapeutische proces.

Didactische werkwijze

Hoorcollege, responsiecollege, demonstratie, vaardigheidstraining

Docenten

  • E.P. Hendriks MSc, fysiotherapeut, manueel therapeut (MMT), sportfysiotherapeut (MSF)
  • B.P.M. van Teeffelen MMT, fysiotherapeut, manueel therapeut, handtherapeut CHT-NL
  • dr. L.E.L.C. Vereeck, kinesitherapeut, docent Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie

Cursusleiding

  • E.P. Hendriks MSc, fysiotherapeut, manueel therapeut (MMT), sportfysiotherapeut (MSF)
  • B.P.M. van Teeffelen MMT, fysiotherapeut, manueel therapeut, handtherapeut CHT-NL
  • Hans (H.J.) Bult MSc, Nederlands Paramedisch Instituut

Locatie

Deze cursus maakt deel uit van onderstaande leerlijn:
Leerlijn

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Quotes van cursisten

Ik vond de cursus pittig omdat ik nog niets deed op dit gebied, maar vind het een enorme toevoeging op kennis- en behandelvlak. Ik ben er ook meteen mee aan de slag gegaan bij 2 personen en heb bij 1 persoon meteen resultaat. Ik vind deze cursus echt een aanrader.

Zeer goede cursus waarbij bruikbare handvatten voor de praktijk worden gegeven en hoog niveau van de docenten die goed de kennis op een actieve en pakkende manier kunnen aanreiken.

Het toegezonden materiaal voor thuisstudie was prettig. De ingewikkelde lesstof kwam op die manier toch al wat bekend voor als het tijdens de cursus ter sprake komt.

Ik vond het qua organisatie echt super. Qua structuur en materiaal ook top!

Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram Vimeo