Wachtlijst
Themagebied: Psychosomatiek
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten
Werkgebied: Eerste lijn / tweede lijn
Startdatum: donderdag 13 januari 2022
Einddatum: donderdag 13 januari 2022
Aantal deelnemers: Minimaal 25, maximaal 40
Gem. beoordeling:
(7.9/10)
67 beoordelingen
Studiebelasting: 6 uur
Aantal contacturen: 6
Aantal contactdagen: 1
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: Overwegend theoretisch
Niveau: post-HBO elementair
Cursusnummer: 2204201
Blended learning: Ja
Masterclass: Nee
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Quotes van cursisten

Zeer tevreden over de inhoud van de cursus, gelijk toe te passen in de praktijk

De bezieling van de docenten was meer dan voortreffelijk

Goed opgezette cursus met handvatten voor de praktijk. Voelde me door alle docenten uitgenodigd om dingen te vragen

Ik vond de inhoud verrassend goed en up-to-date

Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra cursusinformatie aan zoals bijvoorbeeld het cursusprogramma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Blended learning

Deze cursus is blended van vorm.
Voorafgaand aan de fysieke cursusdag wordt van de deelnemers verwacht dat ze de webcast 'Stress en adaptatie' van drs. Nol Bernards bekijken.
Deze webcast is na inschrijving te zijner tijd te vinden op de besloten website www.npicursus.nl

Datum

Donderdagmiddag en -avond 13 januari 2022

Kosten

Euro 250,- inclusief verzorging en cursusmateriaal, respectievelijk euro 225,- met NPi-kortingskaart

Locatie

  • Conferentiecentrum Kaap Doorn (route)
Deze cursus maakt deel uit van onderstaande leerlijn:
Leerlijn

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers: Oefentherapeut (coulance regeling) / Psychosomatisch fysiotherapeut (KRF NL) / Vrij deel van het KRF NL / Keurmerk Fysiotherapie met 6 punten.

Doel

Na de cursus kan de deelnemer de actuele body of knowledge met betrekking tot stressgerelateerde klachten verwoorden en kritisch beschouwen.

Subdoelen

Na de cursus:

  • is de deelnemer op de hoogte van de (wetenschappelijke) state of the art wat betreft de invloed van stress op het ontstaan en instandhouden van gezondheidsproblemen die een indicatie vormen voor fysiotherapie, en weet hij hoe hij van de huidige concepten m.b.t. stress gebruik kan maken in zijn werk als fysiotherapeut.
  • kent de deelnemer het belang van een juiste therapeutische attitude voor een adequate fysiotherapeutische hulpverlening aan cliënten met stressgerelateerde klachten, alsmede de mogelijkheden en grenzen voor de fysiotherapeut wat betreft de communicatie met deze cliënten.
  • kan de deelnemer verwoorden wat de (patho-)fysiologische gevolgen zijn van aanhoudende, ontregelende stress voor de lichamelijke belastbaarheid en het belang van deze inzichten voor de diagnostiek en therapie van de fysiotherapeut.
  • kan de deelnemer aangeven welke mogelijkheden de fysiotherapeut heeft om mensen te helpen bij het beseffen van gezondheidsbelemmerende gedachten en gevoelens en het initiëren van gezondheidsbevorderend (bewegings-)gedrag.

Beschrijving

Leerlijn ‘Stressgerelateerde klachten’
Binnen het NPi-scholingsaanbod maakt de cursus ‘Stressgerelateerde klachten: a state of the art’ onderdeel uit van een leerlijn betreffende stressgerelateerde klachten. Zie de bovenstaande visuele weergave van deze leerlijn. Het is niet noodzakelijk of verplicht om de cursussen binnen deze leerlijn in de aangegeven voorkeursvolgorde te volgen. Op basis van eigen inzicht en individuele leerbehoefte bepaalt u zelf waar u insteekt in deze leerlijn.

Cursusinhoud
Het vertrekpunt van het proces van clinical decision making van de fysiotherapeut is het persoonlijke gezondheidsprobleem van de cliënt. De legitimiteit van fysiotherapie berust op de aanwezigheid van een aandoening of syndroom wat door de betrokkene als problematisch wordt ervaren.

Van een aantal aandoeningen of syndromen weten we op basis van gegevens uit wetenschappelijk onderzoek dat niet alleen het beloop van de aandoening wordt beïnvloed door gedachten en gevoelens van de betrokkene, maar ook het ontstaan. De persoonlijke wereld van gedachten en gevoelens is zo ontregelend dat persoonlijke belastbaarheidsgrenzen worden overschreden. We spreken dan van stressgerelateerde aandoeningen of syndromen.

Het fysiotherapeutische verrichtingenarsenaal is bij uitstek geschikt om mensen te helpen bij het beseffen van gezondheidsbelemmerende gedachten en gevoelens. Naast informeren, adviseren en steun bieden kunnen de verrichtingen sturen en oefenen, massage, teweegbrengen van articulaire bewegingen, met inachtneming van het fysiotherapeutische beroepscompetentieprofiel worden ingezet.

In deze cursus is het centrale thema de state of the art wat betreft de invloed van stress op het ontstaan en instandhouden van gezondheidsproblemen die een indicatie vormen voor fysiotherapie. Hiertoe wordt state of the art kennis aangereikt uit kennisdomeinen als de stressfysiologie, psychofysiologie en psychologie. Ook de diagnostische en therapeutische mogelijkheden die fysiotherapeuten hebben voor een adequate hulpverlening aan cliënten met stressgerelateerde klachten komen (op hoofdlijnen) aan de orde.

Docenten

  • drs. Nol Bernards, arts
  • prof. dr. Erik Peper, experimenteel psycholoog, professor San Francisco State University

Cursusleiding

  • prof. dr. Erik Peper, experimenteel psycholoog, professor San Francisco State University
  • Michael Schermer, Nederlands Paramedisch Instituut

Didactische werkwijze

Webcast ter voorbereiding op de cursus, hoorcollege, responsiecollege

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geeft u de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in uw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt uw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou u het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Je contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

vera-van-opstal Vera van Opstal-Verbruggen
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 8214 8645
(bereikbaar ma.middag en dinsdag t/m vrijdagochtend)

Voor inhoudelijke vragen:

michael-schermer Michael Schermer
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: +31 (0) 6 15 87 16 73